Превод

понеделник, 13 ноември 2017 г.

Зелени умения в Румъния


От 22 до 26. 10. 2017 г. трима преподаватели от ЗПГ „Кл. Тимирязев“ взеха участие в трансгранична работна среща в град Орадеа, Румъния по проект „Зелени умения за социално земеделие“ програма Еразъм +, ключова дейност 2 “Стратегически партньорства между училища“. Партньори по проекта са шест страни: България, Гърция, Испания, Румъния, Италия и Унгария. В тридневното си посещение екипът участва в дейности по проекта, организирани от училището партньор и проследи уменията на учениците да се справят със задачи, свързани с пчеларството и приложението на меда в бита, козметиката и медицината. Особено ни впечатли системата „Стъпка по стъпка“ и практическата насоченост на обучението. Нашият екип наблюдава дейности в учебния процес, участва в работилница за приготвяне на козметични продукти, в основата на които е медът като съставка, и в декориране на джинджифилови сладки, приготвени по традиционна рецепта. Присъства и на тържествата, свързани с празника на училището, посети родното място и поднесе венец пред паметника на неговия патрон Сочвит Имре. В програмата бе включена среща с областния управител, както и запознаване със забележителностите на град Орадеа и с неговата богата история.

По време на срещата бе направена оценка на всички аспекти на проекта, представени и обсъдени бяха идеи за по-лесна онлайн комуникация между учениците през втората година. Проведена бе дискусия как да оценим степента на удовлетвореност на всички участници – ученици, учители, родители и заинтересовани страни.

Уточнени бяха конкретните дейности на всеки партньор, от използване на вече представения модел за сертифициране на умения ( от нашия екип по време на срещата в Унгария), до приготвяне на крайния продукт „Наръчник за храните“. Направено бе споразумение за неговия формат и съдържание, за добрите практики, използвани в проекта и тяхото разпространение. Обсъден бе опитът на педагозите за работа с ученици с увреждания и в неравностойно положение и как те се въвеждат в проекта.
Въпреки малкото време, прекарано в нашата северна съседка, ние успяхме да усетим гостоприемството, емоционалността и организираността на румънския народ, креативността на румънския учител и ентусиазма, с който той преподава.

Прибрахме се в България, заредени с енергия и с идеи как да подобрим работата си и да продължим партньорството с по-голяма страст и вдъхновение.

Участници в транснационалната среща:
1. Дина Кирилова, главен учител по информатика и ИТ, координатор на проекта от българска страна
2. Румяна Ханджийска – старши учител по френски и английски език
3. Мариана Панделиева - старши учител български език
4. Огнян Димов – непедагогически персонал
П.П. Дейността се финансира по линия на Програмата Еразъм +. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

петък, 28 юли 2017 г.

Екип от Земеделска професионална гимназия, гр.Сандански на квалификация в Ирландия

От 10 до 21 юли трима учители от ЗПГ“Климент Тимирязев“, гр.Сандански взехме участие в десетдневен практически курс за внедряване на информационните технологии в преподаването с хорариум 60 часа. Курсът е по проект „Направи технологията свой приятел”, програма Еразъм +,ключова дейност КА1. Организиран е от English Maters и се проведе в Тринити колидж, Дъблин, Ирландия .
Професионалното развитие в този курс бе насочено към въвеждането и внедряването на информационно-комуникативните технологии в преподаването. Включихме се в практически семинари, интерактивни сесии и съвместна групова работа, което ни даде възможност да откриваме ИКТ ресурси за преподаване и учене и да ги използваме в учебните часове..
Методологията на English Maters за организиране и провеждане на обучението ни помогна да се запознаем и да проучим ирландската култура и общество чрез разработването на съвместни проекти и посещения на места с историческо и културно значение. Това ни послужи като източник на нови методи за преподаване и развиване на комуникативните компетенции на английски език. Ежедневно попълвахме дневници за проектното учене, работихме в екипи, споделяхме опит и участвахме в съвместни дейности.
От първия до последния ден времето ни бе разчетено – лекции, упражнения, дискусии, свободно време, екскурзии. Освен с основните неща, свързaни с използването на Гугъл приложенията в образованието се научихме да бъдем по-ефективни в управлението на класната стая с използване на виртуални дъски /padlet, symbaloo, linoit/, да създаваме интерактивни видео истории, електронни книги, викторини, тестове и образователни игри. Обогатихме своите знания за откриване на свободно разпространявани ресурси и информация, за въвеждане на родителите в учебния процес, за подобряване на ученическото умение за съставяне на текст и визуланото му представяне. Интересни бяха лекциите за това кога технологиите не трябва да бъдат използвани в клас, за ролята на въображението за развитието на учениците и за роботите – ще бъдат ли заменени учителите от роботи и какъв учител ще предпочетат учениците – учител робот или учител човек. Всичко това беше затвърдено в часовете за упражнения. Посетихме Гугъл Докс -силоконовата долина на Ирландия.
Нашата група представи като добра практика как използваме Buncee за интерактивно учене и представяне на наученото, на място разработена методика за учене чрез образователен артифакт и електронно портфолио за наученото по време на курса в Ирландия.
По време на престоя ни в ирландската столица организаторите на курса ни включиха в дейности за опознаване като „Вкусът на европейската храна” където представителите от всички 16 държави се бяха постарали да представят по подобаващ начин типични за своите страни храни. Създадена бе атмосфера за принадлежност към европейското семейство и за разрушаване на границите; Екскурзията до Долината на двете езера и до старата ирландска столица Килкини ни даде възможност заедно да се насладим на красивата природа, да се запознаем с историята на Ирландия. Последния ден слушахме ирландска музика, гледахме виртуозно изпълнение на ирландски танци и се опитахме да ги практикуваме. Нашата група направи и еднодневна екскурзия до Белфаст, столицата на северна Ирландия.
Определено в курсът ни хареса с това, че популяризира междукултурното учене и европейското измерение на образованието, че преподаването бе адаптирано към нашите професионални нужди, че времето ни бе уплътнено с лекции, упражнения и курсови задачи, но и че имахме възможност да опознаем забележителностите на Дъблин и региона. Имахме възможност да усетим свободолюбивия дух на ирландците и колко ценен за тях е мирът. Почувствахме колко близки по дух са двата народа – нашия и ирландския.

Участници в обучението :
Дина Кирилова – главен учител по информатика и ИТ, автор и координатор на проекта
Ваня Подгорска – страрши училител по английски език
Ботьо Пенев – старши учител по български език и литература

П.П. Дейността се финансира по линия на Програмата Еразъм +. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

сряда, 29 март 2017 г.

Зелени умения в Испания

Екип от 12 ученици и 4 учители от Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ гр.Сандански посетиха IES Severo Ochoa - партньорско училище в Сан Хуан де Азанфранче, квартал на Севиля. В периода от 19 - 25 март те участваха в дейности за учене с преподаване по проект „Зелени умения за социално земеделие“ по програма Еразъм+, КА2, стратегически партньорства между училища. Това е първа среща за краткосрочен обмен на ученици между партньорските училища от България , Италия, Испания, Гърция, Румъния и Унгария.
По време на 5 дневния престой в красивата Андалусия, учениците и учителите на ЗПГ представиха извършените до момента на местно ниво дейности свързани с гроздето. С интерес бе проследена дейността на нашата учебно-тренировъчна фирма „Вила Мелник“, която виртуално произвежда вино от грозде. Скечовете и притчата за виното, представени от българските ученици, оказаха положително въздействие и допринесоха за създаване на сърдечна и приятелска атмосфера. Научихме за дейностите на партньорите, свързани с избраните от тях хранителни продукти. С демократичен вот бе определено лого на проекта от общо 18 представени. Доволни сме от факта, че бе избрана работата на наши ученици.
Интересни за нас бяха срещите, проведени в най-големия завод за производство на ориз в Европа и във ферма за отглеждане на портокали. Запознахме се с технологията за определяне качеството на ориза след като постъпи във фабриката за обработка. Проследихме пътя на оризовото зърно от производителя до ориза, готов за консумация след лека термична обработка. Нашите ученици имаха възможност да приготвят ориз по испанска рецепта / с хамон, стафиди, нахут и специален сос/. Да научим как се отглеждат и сертифицират екологични портокали – това бе интересно за нас. За да получат оценка и да излязат на пазара като био продукти, са необходими цели 3 години. Когато качеството на реколтата на портокаловото дърво е доказано, неговият плод може да намери място на трапезата на кралското семейство. Имахме възможност да се почувстваме кралски гости тъй като собствено ръчно набрахме и похапнахме от този вид портокал. Научихме се да различаваме кое дърво е декоративно /от него се произвеждат различни козметични продукти / и кое е за храна. Ароматът на цъфнали портокалови дръвчета ни следваше по време на целия престой в Андалусия.
С голямо удоволствие, ние заедно с останалите участници в краткосрочния обмен на ученици, наблюдавахме и участвахме в различни дейности, посветени на портокала – от традиционния испански танц до неговата употреба в кулинарията и козметиката. Успяхме да приготвим със собствените си ръце сапун с аромат на портокал и да засадим портокалово дърво в двора на училището -домакин.
Посетихме природния резерват Dehesa де Abajo, който се намира в Ла Пуебла дел Рио (Севиля) и е разположен на 617 хектара. Наслаждавахме се на богато природно разнообразие от изключителни пейзажи, езера, канали и оризища. Видяхме много птици като фламинго, рибарки, различни видове патици, коне и крави. А срещата с многото на брой щъркели ни даде възможност да оставим на красивата андалуска земя нещо българско – нашите мартеници.
Въпреки малкото време, прекарано в Испания ние успяхме да усетим гостоприемството, емоционалността и темперамента на испанския народ, креативността на испанския учител и ентусиазма, с който той преподава.
Прибрахме се в България, заредени с енергия, с идеи как да подобрим работата си и да продължим партньорството с по-голяма страст и вдъхновение.
От участниците в срещата.
П.П. Дейността се финансира по линия на Програмата Еразъм +. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

вторник, 27 декември 2016 г.

Как да използваме Bounce app

Благодарение на Роси Минева открих един чудесен инструмент, който може да се прилага в учебните часове по следния начин:







1. Учителят подготвя изображение или връзка към онлайн ресурс и го постава в http://www.bounceapp.com/ и го постава в платформата:





2. Учителят постава задача на учениците като въвежда името си и я съхранява :






3. Изпраща линк на ученика


4. Ученикът използва получения линк, изпълнява указанията, съхранява своята работа и я изпраща на учителя след като е въвел името си:




5. Учителят поставя оценка на ученика и може да върне работата.











Забележка: Учителят може съхрани линковете към всички оценени работи.



Към задачата за изпълнение

Лого за проект "Зелени умения за социално земеделие"

събота, 1 октомври 2016 г.

Зелени умения за социално земеделие

От 1.10.2016 до 30.09.2018 година Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ започна работа по нов проект към програма Еразъм+, КА2 Стратегически партньорства между училища. В него ще работят учители и ученици на възраст от 6 до 18 години (от началното училище до края на гимназията с различни професионални и технически квалификации) от Италия, Испания, Унгария, Гърция, Румъния и България.

Проектът „Зелени умения за социално земеделие" има за цел да разработи курс на образование, който да бъде насочен върху подобряването на основните умения и компетентности за социалното земеделие. Насочен е към знанието, получено при проучване на специфичен традиционен местен хранителен продукт в дълбочина и неговата употреба в Европа.
Дейностите по проекта ще бъдат свързани с -подобряване на уменията на учениците за изучаване на чужд език, в науката, математиката и развиване на дигитални умения.
Проектът е предназначен и за ученици със слаба мотивация за учене и с известни трудности при разбиране на необходимостта, че за да имаш добра реализация са необходими умения и ще помогне те да преодолеят чувството на дискомфорт в училище и да разбират по-добре причината, за която трябва учат. Разглежданите от проекта теми присъстват в учебните програми и с интердисциплинарни и мултидисциплинарни подходи ще бъде извършено преподаване и практическо учене на реални проблеми в конкретни ситуации. Сътрудничейки си с производители на земеделски продукти учениците ще подобрят знанията си за своя регион и ще научат какви компетентности са необходими за работа във фермата. Те ще се запознаят с дейностите на местните хранителни вериги в ЕС и ще осъзнаят каква е ролята на екологичните, научните и културните фактори за производството на качествени и конкурентноспособни хранителни продукти. Работата по проекта ще допринасяне за създаване и развитие на европейски мрежи, свързани с храненето защото е основана на добро взаимно познаване на различни идентичности, селскостопански традиции и местни храни.

Дейностите по проекта ще преминат през следните етапи:

1) Идентификация и познаване на местен хранителен продукт;

2) Проучване и анализ на културните , научни, екологични и икономически компоненти на избрания хранителен продукт;

3) Създаване на промоционална кампания, която ще завърши с провеждане на фестивал на храните с европейско качество "Аз ям шедьовър", която щели да насърчи производството на местни хранителни продукти на всяка страна.

Съвместно обучение, наблюденията, учене в лаборатория , индивидуални и колективни дискусии, работа в екипи ще бъдат основни методи за дейностите по проекта. Задълбоченото учене ще осигури възможност на ученика да се възползва от знанията в различните контексти на употреба.
Крайните продукти, които смятаме да получим след реализиране на дейностите са :Общ наръчник със знания на всеки хранителния продукт, придружен с извършените научни изследвания и снимки; Модел за сертифициране на компетентности за зелени умения в земеделието; Дневника на родния език на учениците и резюме на английски език; Документация на различни образователни дейности, събрани от учителите като пример за добри практики; Платформа за разпространение на информация, видео, DVD-та, рекламни материали, статии в пресата в родния език и английски език.
Проектът ще има за цел д създаде връзки между местните и европейските училища, между училищата и бизнеса в хранително-вкусовата промишленост за по-широко въздействие и така, че да продължава повече от две години на проекта е, че във взаимен интерес на заинтересованите страни. Напредъкът и ангажиментът ще бъдат внимателно наблюдавани, за да се измери въздействието на отношението към ученето и значение на ключовите умения за обучение и бъдеща работа.