Превод

сряда, 6 юли 2016 г.

Отчет за методическата и квалификационна дейност в Земеделска професионална гимназия учебна 2015-2016година

През изминалата учебна година в гимназията работиха 10 методически обединения - 6 по общообразователни , 3 по професионални учебни дисциплини и 1 на класните ръководители съгласно приетия на ПС с протокол №17/14.09.2015г и утвърден от директора План за методическата и квалификационна дейност.
В резултат на това бяха изнесени уроци от следните МО:; Математика и информатика – Дина Кирилова урок по ИТ на тема „Създаване на интерактивни изображения“, MO Чужди езици- Таня Христова на тема „Затвърждаване на нова лексика и развитие на комуникативната компетентност“ като методиката представена във урока бе представена като добра практика на проведен вътрешно-квалификационен семинар през м.април. От МО Хранителни технологии и туризъм бе изнесен урок от Йорданка Пехливанова на тема „Общи изисквания за хигиената на храните“ и от Иван Стоилов по Маркетинг в туризма на тема „Туристически продукт- упражнение“. На урока, представяйки своите туристически продукти, учениците явно заявиха предпочитанията си към по-младите колеги МО и тъй като няма как да върнем годините назад, можем да се постараем да поддържаме младежки дух и да разбираме по-добре проблемите на подрастващите. МО Природни науки бе представено с урок на Емил Терзийски на тема „Строеж на ядрото на атома“. По време на урока бе демонстрирана методика за преподаване на ученици с значителни трудности при усвояване на материала и слаба мотивация за учене. Беше показана едновременна работа на повече учениците с използване на 2 флипчарта и 1 мултимедиен екран. Подобна практика използват иновативните училища в Европа, като на мястото на традиционната черна дъска влизат в действие 3 или повече работни стени. МО „Икономика“ Даниела Коюмджиева изнесе открит урок по Счетоводство с демонстрация на прилагането на кликер система в часа.
От планираните открити уроци не бяха реализирани урок по физика на тема „Еволюция на звездите“ и урок по Управление на МПС, свързан с приложение на Правилник за безопасност на движението. Не бе проведен планирания урок по английски език на тема „Развиване на комуникативната компетентност“.
На проведения педагогически практикум за представяне на добри практики и разработени и внедрени иновации бяха представени методика за провеждане на състезание „Ние сме грамотни“ от г-жа Панделиева, методика за обърнато обучение по информатика, дейности, свързани със здравословното хранене и изследването на вредните вещества в храни и напитки от г-жа Удева, дейности, свързани с отбелязване деня на Земята от г-жа В. Мутафчиева, методика за работа в мултиезична среда от г-н Харалампи Иванов.
Следвайки плана за квалификационната и методическа работа през годината бяха проведени 2 вътрешно квалификационни обучения, на който присъстващите се запознаха с темите „Церн – място за ускорена наука и иновации“ и „Как да бъда ефективен учител“ „Регистрация, работа и използване на инструментите на платформата „eTwinning”
В първия участваха 33, на втория 20 и съчетано с представяне на добри практики, вторият семинар премина в задушевен и откровен диалог.
Благодарение на проект „Приятелски ръце“ 42 учители участваха в проведено от г-н Харалампи Иванов атрактивно обучение на тема „Работа в мултикултурна среда“. Плануваната външна квалификационна дейност бе отложена за есента, за да може да се свърже с прилагането на новия закон за народната просвета, който влиза в действие от 1 август.
В индивидуални квалификационни форми участието на учителите е:
По национални програми -Людмила Каратанчева и Стойна Карамфилова – едноседмичен курс на тема „Флористика - нови тенденции“ и Дина Кирилова – едноседмичен курс за учители по информатика и ИТ в Церн.
Дина Кирилова в тридневен курс към Института по математика и информатика за използване на виртуални лаборатории в часовете по математика, информатика, ИТ и природни науки.
Даниела Георгиева Коюмджиева участва в тридневно Национално обучение за кариерни консултанти, Димитър Ангов - в еднодневен семинар на тема „Инструменти за привлекателно образование“,
Татяна Каралешкова участва в kурс на тема "Оказване на психологическа помощ при масови психотравмени събития- природни бедствия, терористични актове, инциденти и др ", Любен Шишиев, Димитър Недялков и Атанас Симонски участваха в 3 дневен опреснителен курс за инструктори.
Катя Дукова, Харалампи Иванов и Павлина Караджова участваха в еднодневен семинар на тема „Стратегии за работа с научен и научнопопулярен текст. Формиране на функционална грамотност у учениците в обучението по ОНГО“.
Харалампи Иванов ще участва в три дневно обучение на тема "Регионален дебат за Европа - ползите от членство в ЕС за европейските граждани".
Интересна форма за квалификационна дейност са онлайн курсовете. Те са безплатни. За да участваш в такъв е необходимо да отделиш от свободното си време. Използвайки тази възможност Дина Кирилова завърши успешно 2 курса - ГеоГебра за учители и „Състезателно програмиране за преподаватели“.
През настоящата учебна година няма учител, който да е придобил следваща ПКС. В момента Любен Шишиев ще използва правото на чл. 18, ал. 2 от НАРЕДБА No 5 за условията за повишаване квалификацията на педагогическите кадри за да получи 5 ПКС, тъй като втора година има ученици, които са заели призови места на национално национално състезание „Млад фермер” през 2013 и настоящата учебна година. Очаквам и Йорданка Пехливанова и учителите по английски език да го направи със проведена подготовка и добро представяне на ученици на национални конкурси.
Налице е стремеж на педагозите за придобиване на нова специалност. Радостен е фактът, че Дияна Дикова успешно завърши магистратура "Мениджмънт на хотелиерската и ресторантьорска дейност".
Портфолиото е инструмент, с който лесно може да се проследи професионалното развитие на учителя и се използва вече 6 година в нашето училище. Положителен е фактът за налични онлайн портфолия на МО – икономика, един прекрасно поддържан сайт, електронно портфолио на обединение Хранителни технологии и туризъм, който мога да кажа че не се поддържа и актуализира, електронно портфолио на МО „Чужди зици“ в който липсват методическата на урока по френски и информация за проведените мероприятия за честване живота на Шекспир по повод 400 годишнината от смъртта му, която отбелязваме през 2016г.
Лично учителско електронно портфолио поддържа Дина Кирилова. Няма други последователи в тази област. Но за сметка на това всички старши учители разработиха план за своето развитие и работиха през втория срок по него.
Няколко ученика от 8 клас изработиха портфолио във вид на уеб сайт. Много се надявах, че методическото направление на класните ръководители ще засили работата си в тази посока, защото ученическо портфолио се изготвя с подкрепата на класния ръководител, като той контролира тази дейност през учебната година. Този метод е полезен за мотивиране на ученика, но и за отчитане на неговия напредък в 4те или 5те години на обучение в гимназията. Изготвянето му ще е особено полезно за педагогическата характеристика на всеки един ученик. Необходимо е да се работи в тази насока, но за това е необходимо и желанието на класните ръководители да използват в своята работа този инструмент.
Като елемент от повишаване на квалификацията на учителите от гимназията трябва да посочим работата на учителите по различни проекти. В проект "Заедно можем"” по „Еразъм +” Стратегически партньорства между училища в мобилности участваха 6 педагогически специалисти. В проект „Към предприемачество и инициативност“ в мобилност участва един педагог. Има още какво да направим за споделяне на опита, придобит по време на мобилности в педагогическия колектив.
През настоящата учебна година, участвахме в проект MARCH / MAke science Real in sCHools/ с пилотна дейност която представлява букет от дейности, реализирни в последните години по повод деня на Земята и съществува реална възможност, един учител да представи нашия опит през ноември в Лондон.
Участието на учители в различни конкурси и конференции също допринася за повишаване квалификацията на учителите. През изминалата учебна година Пантелеева и Катя Петкова участваха в конкурс за приобщаващи практики.
През изминалата учебна година, с цел повишаване квалификацията и подобряване на уменията на учителите да прилагат ИКТ в учебния час бе разработен проект за учителска мобилност по програма Еразъм+, който е класиран като първа резерва. Има шанс, при положение че в НА останат средства, проектът да получи финансиране до м.ноември.
Разработени бяха 2 проекта за ученическа мобилност програма Еразъм+ КА1 за които имаме финансиране и 5 по КА2, за 2 от тях училището е координатор а за останалите партньор. Резултат дали те ще бъдат одобрени ще получим през лятото.
Какво не беше изпълнено от обсъждания в момента план.
1. Не бяха използвани напълно възможностите на методическия кабинет за ефективна работа. В него тази учебна година не са постъпили методически материали От наличните ефективно се използват магическите карти в часовете по предприемачество.
2. Не бе проведен семинар на тема „Как да създадем условия за изява на учениците с таланти, способности и интереси в олимпиади и състезания по професиите. Споделяне на опит от МО Обществени науки и ГО, Икономика и Аграрни науки.
3.Всяка година планираме да проведем среща с учители от друга професионална гимназия в съседска страна, но това не се случва по обективни причини. Може би това трябва да отпадне за следващата учебна година.
Като заключение, за да бъдем устойчив, приобщаващ учениците педагогически колектив, с професионални умения и желание за промяна, там където е необходимо, ние трябва да продължим да се усъвършенстваме, да се опитваме позитивно да комуникираме помежду си. Трябва да търсим нови начини за собствена мотивация и личностно развитие. Следвайки традициите, ние ще можем заедно да въвеждаме новости в преподаването и така ще постигнем по-добро управление на знанието – своето и на нашите ученици.

Няма коментари: