Превод

събота, 30 май 2009 г.

Comenius project






Moето училище е моя дом - работна среща в Гърция

Трета работна среща по проект "Моето училище е моя дом" за периода от 25 до 28 април 2009 год.

Екипът от 5 учители и 4 ученика от ЗПГ”Кл.Тимирязев” гр.Сандански се завърна благополучно от Гърция. Посещението в съседската страна бе свързано с работата ни по пооект от европейска програма ‘Учене през целия живот” Секторна програма „Коменски" . На срещата, проведена в селището Капандрити, намиращо се на 30 км. преди Атина по магистрала Е75, заедно с нас участваха екипи с учители и ученици от Литва, Полша, Гърция, Турция и Италия, бяха обсъдени образователните системи на страните-партньори и техните недостатъци. Въпреки различията се оказа, че проблемите, свързани с обучението на младите хора са едни и същи. Във всяка страна образованието е с енциклопедичен характер. Това обаче е характерно не само нашата страна, но и в Литва и Полша, страни от бившия социалистически лагер. И в трите страни се правят чести реформи, отнасящи се до организирането и управлението на образованието, правят се промени в учебните програми, издават се много учебници. Проблемите на всяка една страна бяха обсъдени с конкретни примери, като се търсеха общите неща и се коментираха различията. По време на срещата се обърна особенно внимание на личността на учителя. Учениците, участници в проекта гледаха филм свързан с училището и коментираха / много разпалено/ какъв биха искали да бъде техния учител. Особенно добре се изяви Невена Станкова, ученичка от 11а клас, която мотивирано направи паралел между строгия и добрия учител. Накрая, подтикнати от българските момичета - Невена, Илиана, Яна и Елена всички се съгласиха, че не всеки има възможността да бъде обучван от велики учители като Сенека и Аристотел, но е много добре да имат поне един, който не само ги обучва, а да ги провокира и вдъхновява. А ние учителите, тайничко си пожелахме да сме от тези, който умеем да вдъхновявме. Със своите езикови познания и обща култура момичетата оставиха трайни впечатления сред присъстващите.

Един от проблемите на образованието в отделните страни е липсата на мотивация в двете страни на образователния процес – учители и ученици. Тук нашия екип показа какви усилия се правят у нас това да се промени. Работата по различни проекти, многото извънкласни форми и участието в различни състезания – общински, областни, национални и международни донякъде спомагат за проедоляване на апатията у ученика и учителя. Оказа се, че гимназията от Литва също като нас работи по много проекти. Всички страни, участници в проекта, провеждат занимания извън учебния процес. Лицеят – домакин ни приветства с прекрасни изпълнения на училищните вокална и танцова групи, а рок -групата ни изнесе цял рецитал. На фона на добрата атмосфера, включваща не само радушния прием, но и добрата материална база всички останахме доволени от съвместната ни дейност.

Освен обсъждането на образователните системи, на работната среща бе обсъден прогреса на проекта. В общия сайт, с есетата на нашите ученички, с речника, влючващ 15 израза на различни езици, изработен по времето между срещите в Литва и Полша, има галерия от снимки, показващи ефекта от съвместната ни работа. Но все пак има и някой пропуски, свързани с координацията между отделните страни. Те бяха обсъдени и се взе решение на следващата среща, която ще бъде през октомври в Турция да се отчете ефекта от тях като същевременно с това се разгледат отново проблемите в образователните системи и да се предложат решения, като всяка стана се опита да даде идея за решение не само за себе си, но и за партньора.

Два дни от престоя ни в Гърция бяха посветени на културен отдих. Нашите домакини бяха организираха посещение в столицата Атина. Посетихме Акропола, Агората, страринния квартал с кафенета и таверни Монастираки, олимпийския стадион и новите модерни съоражения, построени специално за олимпиадата в Атина през 2000г. . На пл. "Ситагматос", където се намира парламента - мощна неокласическа сграда с голям мраморен площад и паметник на незнайния войн видяхме смяната на караула, представляващ мини спекаткъл, в който войниците, облечени в типични гръцки носии изпълняват интересни движения. В станицята на мертото, намираща се в близост до този площад се намира малък археологически музей, който разгледахме с удоволствие. Хапнахме традиционни гръцки храни в мол, намиращ се в модерна Атина.

Посетихме археологическия обект в град Делфи, който древността бил водещ религиозен център за Древна Гърция с прочутото светилище на Делфийския оракул свързан с бог Аполон . Древните гърци са вярвали, че там се намира пъпа на света. Снимахме се пред скалата на Сибила, поиграхме на сцената на античния театър, изкачихме се на стадиона, на който са провеждани Питийските игри, включващи освен спортни и музикални състезания. Интересен експонат в музея на Делфи е сфинкса с тяло на лъвица и глава на девойка, който също видяхме.

От хълма, в близост до съвременния град, макар и за миг се насладихме на прекрасната гледка към Средиземно море. Разходихме се из селището Арахова. То ни грабна с невероятния си пейзаж, с очарователна архитектура и множество малки, тесни улички, на който са накацали бели, с много цвятя, къщи.

Но всяко начало има своя край. Оставайки с чудесни впечатления от домакините и от древната история на страната , заредени с оптимизъм , създали нови приятелства , ние потеглихме към дома.

И както казва Невена Станкова, на нас ни харесва да посещаваме чужди страни, да се докосваме до техните истории, да контактуваме с различни хора и да се убеждаваме, че макар и различни, имаме много общи неща, , но винаги ще желаем да се връщаме в родината ни, защото по-хубаво от дома няма

Лица от ЗПГ”Кл. Тимирязев” посетили Гърция

1. Ваня Рашева Гоцева – помощник директор по административните въпроси

2. Дина Лoзанова Кирилова – координатор по проекта, учител по информатика и ИТ

3. Румяна Кирилова Терзиева – учител по Англйски език

4. Божидар Георгиев Цулев – учител по практика

5. Славчо Василев Ангелов– учител по практика

6. Невена Валентинова Станкова - ученичка от 11а клас

7. Яна Николаева Златкова - ученичка от 11а клас

8. Илияна Иванова Артъкова - ученичка от 11а клас

9. Елена Иванова Томова- ученичка от 10б клас

PSДейността се финансира по линия на Програмата за учение през целия живот. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

Няма коментари: