Превод

понеделник, 9 юни 2014 г.

Творческо споделяне


Ако он-лайн ресурса, който използвате, съдържа следните символи :
Криейтив Комънс договор
Означава, че при използване на произведението са валидни някои правила на ТВОРЧЕСКОТО СПОДЕЛЯНЕ (Creative Commons Признание 4.0 International License) .
Вие сте свободни да:
Да копирате и разпространявате материала на всякакъв носител или формат
Да адаптирайте, доразвивате материала за всякакви цели, дори за комерсиални цели.
Но трябва :
Да направите признание - Трябва да посочите кой е автора чрез задължителните елементи в указаната форма и място!
Пример:
Източник: Сайтът на главния учител http://dina_kirilova.byethost7.com

неделя, 8 юни 2014 г.

с.Боснек и траките


вторник, 13 май 2014 г.

Земеделска професионална гимназия отвори вратите си партньори от Италия, Испания, Португалия, Дания, Германия, Полша, Унгария, Гърция и Турция

В периода от 7 май до 11 май гимназията ни като домакин на третата работна среща по проект „Вълшебни тухли за европейско гражданство” отвори вратите си и посрещна 36 ученици, 30 учители и 4 директори на училищата от страните – партньори по проекта. Целта на срещата бе всяко училище да представи дейностите, извършени на местно ниво в лабораторията на демокрацията „Мир и образование за законност”. Бяха представени и различни конфликтни ситуации в различните като акцента бе върху тормоза в училище. Учениците от 11те партньорски училища предложиха методи за тяхното решение. Дискутирано бе как да се избегне конфликтната ситуация, как да разберем и приемем хората около нас. Очертаха се правилата за преодоляване на конфликти като:

Уважавай правото на другия на личен живот
Не разкривай поверените ти тайни.
Не критикувай другия публично.
Бъди верен като приятел,партньор.
Бъди точен при изпълнение на приетите задължения.
Не проявявай прекалени грижи или "собственически" претенции към другия.
Поемай справедлив дял от общата работа.

По време на срещата учениците работиха заедно в две ателиета. В първото те сравниха 4те измерения / социално, културно , политическо и икономическо/на националното гражданството с европейското. Използването на велосипеда като инструмент за сравнение подкрепи някои моменти от европейската конвенция за правата на човека като правото на човек за живот в чиста околна среда и устойчива градска мобилност.
Във второто ателие учениците играха симулационна игра „Гражданите” на 6 дъски. Разделени на екипи от различни националности те живяха в един град и извършваха дейности. По време на играта участниците бяха поставени в различни ситуации, в които трябваше да избират между личното ( печелене на пари) и общественото (получават точки за гражданство). Всички бяха наясно, че законосъобразността е общ интерес и законът е там, където има граждани, които спазват правилата дадени на общността. Победител в играта е този ученик, който в края има най-много пари ( вълшебни тухли) и най-много точки за гражданство. В резултат на това двама ученика от Германия, двама от Италия , един от Унгария и един от Полша бяха номинирани да бъдат „Кмет на законния град” и получиха сертификат за това.
Основната цел на играта е да превърне играчите в активни граждани, те по-лесно да преодолеят апатията , характерна за млади хора и да се научат да съжителстват с взаимно уважение и изпълнение към закона и правото и че правилата и законите трябва да бъдат спазвани.
За доброто сътрудничество и за продължението на взаимно разбирателство между учениците и учителите от всички участници допринесоха и проведените екскурзии в нашата страна. Бяха посетени Благоевград, Мелник, Рупите, Рилския манастир и пирамидите в село Карланово. По време на пътуванията, в свободното време и във времето прекарано в приемните семейства всички ние успяхме да установим, че имаме общи ценности, въпреки културните и религиозни различния. Под звуците на кръшна българска музика, с разучаване на стъпките на нашите народни танци гостите се докоснаха до магията на българското хоро и се почувстваха като една общност.
За нас, българският екип бе важно участието на всички училища в международното състезание по екология, което се организира и провежда за трета година в гимназията. Те донесоха повече от 40 постера по темата „Бъдеще за нашата земя”. По време на прощалната вечер всички участници написаха своите послания на еко фенери и ги изпратиха по света.
Раздялата бе трудна, бяха изказани думи на благодарност, на взаимно уважение, бяха направени планове за бъдещето. А ние като домакини се надяваме всеки участник в проекта, отпътувайки към своята родина да запази в своето сърце спомена за нашата красива страна и да си пожелае отново да почувства българското гостоприемство.
PS – Дейността се финансира по линия на Програмата за учение през целия живот. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

вторник, 25 март 2014 г.

Земеделска професионална гимназия развя българския флаг и в Дания


Екипът на гимназията, включващ четири ученици и трима педагози се завърна от Дания. Посещението в страната на Хамлет бе свързано с работата ни по проект „Вълшебни тухли за европейско гражданство“ – училищни партньорства, секторна програма Коменски към програма „Учене през целия живот“.
Подготовката за тази втора среща по проекта започна веднага след завръщането ни от Португалия. Учениците обсъдиха какво означава да си гражданин на България, гражданин на Европа и си отговориха на въпроса какво е поведението на активния гражданин. Направено бе сравнение с правата, който ползваме по конституция и тези в европейската харта. Особено внимание бе обърнато на активното гражданство и принадената стойност на европейското спрямо националното. Използвайки метода на мозъчна атака, нашите ученици избраха 5 вълшебни думи, свързаха ги със събития в нашата страна и направиха асоциация с личности от страните - партньори. Ние отпътувахме за Дания с думата „свобода“, свързана с освобождението на България от османско робство.
Думата бе асоцирана с Ото Бисмарк и неговия принос за тази свобода. Думата „обединение“ бе свързана с деня на съединението на Княжество България и Източна Румелия и личността на Джузепе Гарибалди, допринесъл много за обединяването на Италия, думата „конституция“ се свърза с приемането на първата българска конституция и Фредерих Еберт, първият избран президент на Ваймарската република, думата „толерантност“ със спасяването на българските евреи и Ане Франк, а думата „мобилност“ с приемането на България за членка на ЕС и португалския пътешественик Васко да Гама.
По време на срещата в училището в Стенлиле, Дания единадесете училища обсъдиха своя избор и избраха първите 5 вълшебни думи, свързани с понятието „гражданство“. Така думите свобода, равенство, уважение, демокрация, образование се появиха на вълшебна стена на езика на всеки партньор. Думите, които учениците ще продължат да избират на следващи срещи ще бъдат част от общия речник на проекта. Освен вълшебните думи, речникът ще включва думи за добре дошли, думи научени по време на срещите в страната домакин и специални термини, свързани с основната тема на проекта. Представени бяха 10 образователни системи – българска, италианска, португалска, датска, немска, унгарска, гръцка, турска , полска и испанска. Екипът от преподаватели обсъди хода на проектните дейности във времевия график и избра форма за отчитане на неговия напредък. Обсъдена бе методологията на работа за представяне на различни конфликти свързани с гражданството, закона и демокрацията и откриване на начините за тяхното решение.
Паралелно с планираните дейности ние успяхме да посетим община Соро и да си отговорим на въпроса, защо училището домакин провежда обучение в модерно оборудвани сгради, Научихме доста неща за работата на общината свързана с образованието. Впечатлени бяхме от средствата, който държавата отпуска за издръжката на един ученик - 53841 датски крони (7084 евро). И те правят реформа в образованието, която цели да промени в положителен аспект влиянието на социалния произход на учениците върху училищните резултати, да се засили доверието на обществеността към основното и средно образование и да подобри благосъстоянието на всички ученици. Факт е, че датчаните използват технологиите като средство за промяна на преподаването. Инвестициите в технологии и използването им подобряват мотивацията за учене, дават възможност те да работят в сътрудничество. В датските училища се използват iPad таблети. Всеки ученик има такова устройство и го използва в час по всички предмети. Създадени са различни програми, инструменти и дигитални ресурси, които подпомагат преподаването и насърчават ученето. Обръща се внимание на езиковото обучение, защото 10% от децата в общината са билигви, големи са грижите за ученици със специални образователни потребности.

Успяхме да се докоснем до датската култура, традиции и навици. Посетихме столицата на Дания, видяхме „Малката русалка“, парламентът и велосипедния паркинг на датския народен представител. . Посетихме националния музей, разходихме се по-най дългата пешеходна улица в Европа. Не успяхме да посетим най-стария увеселителен парк „Тиволи“, но е хубаво да оставим нещо и за следващо посещение.
Изморени, но заредени с нови идеи, създали нови приятелства, ние потеглихме към България за да се готвим за третата среща по проекта, на която ще бъдем домакини.
Участници във втората среща по проект „Вълшебни тухли за европейско гражданство” дейност „Училищни партньорства” секторна програма Коменски, програма ‘Учене през целия живот” :
1. Емил Терзийски – директор на Земеделска професионална гимназия, Сандански
2. Дина Кирилова – координатор по проекта, главен учител по информатика и ИТ
3. Ваня Подгорска – учител по Английски език
4. Атанас Влахов – ученик от 11 клас
5. Вероника Давидкова – ученичка от 11 клас
6. Петя Велкова - – ученичка от 11 клас
7. Ваня Ангелова - ученичка от 10 клас
PS – Дейността се финансира по линия на Програмата за учение през целия живот. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

четвъртък, 6 март 2014 г.

Училищен кръг на олимпиада по гражданско образование

На училищния кръг на олимпиадата по гражданско образование бяха представени 6 проекта.
Проект "Гражданска еволюция"
Проект ""Възраждане""
проект "Емоции в кутия"
проект ""Пейката на моите мечти"
проект "Гражданинът"
Проект "ГУМ"
Всички те бяха оценени и класирани за участие в областен кръг, който ще се проведе на 21 март. Последните две години ученици от Земеделска професионална гимназия участват с проект на национален кръг и заемат трето място.
Тази година броят на участниците е 3 пъти по-голям и затова се надяваме повече разработки да бъдат допуснати за представяне на национално ниво. Не споменавам името на учениците, за да спазя анонимността при оценяването.

понеделник, 3 март 2014 г.

Учене със собствени мобилни устройства

Мечтата ми става действителност!
Използването на собствени мобилни устройства с учебна цел в Земеделска професионална гимназия е факт. Това се случи в час по Български език. Учениците от 11б клас работиха по групи, за да усвоят понятията "новина" и "коментар". С ентусиазъм г-жа Марияна Панделиева показа как може мобилният телефон да бъде използван за смислена урочна работа.

вторник, 25 февруари 2014 г.

ПЪРВА НАЦИОНАЛНА СРЕЩА ЗА СВОБОДНО РАЗВИТИЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО

Имах възможността да участвам в Първата национална среща за свободно развитие на образованието.
Срещнах се с много интересни хора като:
1. Яков Хехт - основател на първото демократично училище в Хадера (Израел);
2. ЛИЛИАН ЮХТЕРН - член на управителния борд на Свободно училище „Коменски” в гр. Дармщат, Германия
3. СВЕТЛИН НАКОВ - основател на Телерик академията и първият софтуерен университет.
4. ЕМИЛ ДЖАСИМ -един от създателите на платформата за обучение u4ili6teto.bg и невероятен УЧИТЕЛ ПО ИСТОРИЯ.

понеделник, 13 януари 2014 г.

Crossword for project "Magic Bricks for European Citizenship"


Magic Bricks

Magic Bricks

This crossword was created by DIna Kirilova with EclipseCrossword - www.eclipsecrossword.com

1
S
 
O
 
L
 
I
 
D
2            3 
A W A R E N E S S
   
R M
  4             
I M O T I V A T E
   
T R
  5       
Y R I G H T

Across

  1. Knowledge or understanding of a particular subject or situation
  2. Action which encourages people to do things better.
  3. Science of law, norms for relationships between citizens, their countries and Europe

Down

  1. Loyalty or general agreement between all the people in a group, or between different groups
  2. Able to think and learn things quickly


This crossword puzzle was created by DIna Kirilova

понеделник, 9 декември 2013 г.

Как да направим листа за вот!

Много лесно - трябва да създадете акаунт в http://list.ly/. След това да добавим нещата за които искаме да се гласува - снимки, връзки. След като направите листата, можете да вземете код и да го вградите във вашия блог или сайт.
Това е моят експеримент:

неделя, 8 декември 2013 г.

Блогът на ЗПГ - сред номинираните финалисти на Edublog Award 2013

Една радостна новина пред Коледа


Блогът на ЗПГ е избран за финала на годишните награди на EDUBLOG за 2013 в категория най-добър блог на група и вече може да се гласува. Наградите се раздават за десети пореден път и това, че блогът на нашето училище се класира за втория етап за финала може само да ни радва. Заслуга за това има Димитър Ангов, ръководител на КК, който го поддържа.
Всеки, който желае може да подкрепи участието на блога на финалния етап, като гласува за него: