Превод

понеделник, 5 декември 2011 г.

Интерактивна дъска


41 учителя от Земеделска професионална  гимназия, гр.Сандански преминаха обучение за работа с интерактивна дъска. Учителите получиха умения да управляват новите придобивки в училището като същевременно с това се забавляваха. Всички участници успешно издържаха изпита и получиха сертификат за това.
Лекторите Ивайло Иванов и Пламен Петров, автори на няколко учебника по информатика и информационни технологии, заинтригуваха учителите- участници в курса  като им показаха реални примери за интерактивно използване на дъската в уроците по английски език, математика, география, биология и история. 
Освен с функционалните възможности на новите придобивки, учителите работиха със следните софтуерни продукти:
FreeClass 
Qwizdom WizTeach.






неделя, 20 ноември 2011 г.

Есенен научно - образователен форум 18-20 ноември 2011

Учителят : призвание, компетентност , призвание



Екип от Емил Терзийски, директор и Дина Кирилова, главен учител на Земеделска професионална гимназия, гр. Сандански взеха участие в есенния научно-образователен форум  в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към    СУ „Св. Климент Охридски” , гр. София.
На него те представиха иновативната практика с доклад на тема "портфолиото – средство за повишаване на професионалната компетентност на учителя".
 Смисълът на форума бе са се  обменят добри практики, свързани със състоянието и перспективите в дейността на учителя професионалист в контекста на  трите аспекта на темата на форума:
призвание – с референция към осъзнатия развиван потенциал/предразположение за упражняване на учителската професия;
компетентност – разбирана като сравнително завършен комплекс от способности и качества – основа на професионалната реализация и развитие;
признание – остойностяване (чрез придаване на измеримост, съответно – и измерване) на професионализма. 
Изнесеният доклад представя системата за вътрешна квалификация в ЗПГ Сандански, основана на използването на иновационни технологии паралелно с традиционни квалификационни практики. В нея са включени   различни дейности - открити  уроци  , планиране, разработване на програми, вътрешни правила, анализи и методически материали, вътрешно квалификационни семинари и практикуми. Сайтът на главния учител, достъпен на адрес  http://zpg-headteacher.comuf.com  е електронното портфолио на системата за квалификация и методическа работа в гимназията, в която от 61 педагога  41 са старши учители. Всеки старши учител използва своето   портфолио, за да  планира собственото си развитие,  да анализира постигнатото и да оцени работа си.
Докладът  посочва  бъдещите намерения за работа като използване на Web платформи за изготвяне на електронно портфолио на методическите обединения и учители, използването на Wiki педагогиката за сътрудничество между учител и ученик.




Достъп до всички доклади можете да имате   тук

Заключителната декларация на форума е достъпна на: http://www.diuu.bg/Esenen_forum/Esenen_forum_Zakljuchitelna_deklaracia.pdf

Portfolio – An improvement device for  professional competence/qualification of the teacher

The official current report submit a system of internal qualification/training applied within the Agricultural Professional High School,  Sandanski. It h is based on the use of innovative technologies with the traditional qualification/training practices The system  includes different activities, such as, open lessons, planning, program development, internal rules system setup, analyses, and methodical materials, internal qualification seminars and practicum.  The head teacher’s  website is accessible on http://zpg-headteacher.comuf.com. This is an on-line portfolio of the qualification system and methodical work at the High school, where 41 out of the total of 61 teachers are teachers. Each senior teacher uses his portfolio to plan his personal development, and to analyze what ha already been achieved and to self-asses own work.
The report points the future work intentions, such as using Web platforms to build-up a virtual portfolio of the methodical  unions and teachers, the use of the Wiki pedagogy about for cooperation between the teacher and the student.




понеделник, 14 ноември 2011 г.


Разработка на нов проект

В периода от 10 до 13 ноември Земеделската професионална гимназия бе домакин на работна среща за подготовка на нов проект  по програма  „Учене през целия живот“  секторна програма Леонардо да Винчи, Партньорства.
 Главната цел на проекта, в който ще участват аграрни училища от  6 страни – Холандия, Полша, Норвегия, Румъния , Италия и България е свързана с обучението по аграрните професии. Учителите от партньорските страни  бяха единодушни, че новият  проект  трябва да помага за по-добра мотивация на учениците и  да подобрява качеството на  професионалното  обучение. Формирането на  повече практически   умения ще бъде на  фокус на дейностите по проекта .  
По време на срещата бяха уточнени темите за работа по време на мобилност  във всяка страна и крайните продукти на проекта.  Споделяйки  добри практики, партньорите  ще търсят решения за доближаване на квалификационните си  системи до европейската.
Проектът ще използва ИКТ за комуникация и ще разработва  нови методи на преподаване .  За това говори и осъщественото виртуално участие на учители от Италия и Румъния, които не успяха да пристигнат в Сандански. 
По  време на визитата  гостите успяха да посетят Рупите, Роженски манастир и Мелник, където дегустираха червено вино, произведено в нашия район.








Роженски манастир
Дегустация на вино в Кордопулова къща

петък, 28 октомври 2011 г.

Национална конференция - Квалификация 2011 , гр. Ловеч

Земеделска професионална гимназия представи на конференцията своя опит в изграждане на портфолио на педагогическия специалист.
Темата се хареса и донесе много покани от различни региони на страната. Поканите са свързани с популяризиране на добрата практика.

Презентация на тема 








неделя, 2 октомври 2011 г.

Училището - желана територия на ученика



Националният конкурс "Училището - желана територия за ученика "  приключи на 1 октомври в парк хотел "Витоша". 


На финалния етап на конкурса, който се провежда по национална програма на МОМН "Квалификация"  бяха допуснати 43 доклада, разпределени в 3 тематични направления. 
1.Педагогически иновационни методи и технологии за формиране на ключови компетентности.
2. Гражданско образование, извънкласна и клубна дейност, превенция на агресията и насилието в училище.
3. Иновационни подходи в училищния мениджър.



Моето участие се състоеше в представяне на добра иновативна практика в третото направление. Темата, която получи второ място в посочената категория, се отнася за системата за квалификация и методическа работа в Земеделска професионална гимназия "Климент Тимирязев", гр.Сандански. Радвам се, че беше отчетено нашето ефективно използване на иновационни технологии паралелно с традиционни квалификационни практики. Сайтът на главния учител, достъпен на адрес http://dina_kirilova.byethost7.com, който е електронното портфолио на системата за квалификация и методическа работа в гимназията, бе популяризиран сред учителската гилдия и се надавам и други училища или конкретни педагози да използват нашата добра практика, за да постигат по-високи резултати, да планират по добре собствено си развитие и развитието на училището.
Надявам се, добрата практика да помогне на директорите на училища по-лесно и качествено да извършват диагностика на пригодност на своя персонал и по-умело да използват учителското портфолио за  да стимулират силните страни на учителя и да ги подпомага там където е необходимо.
Надявам се, нашите бъдещи намерения за работа да бъдат осъществени. Използването на различни Web платформи за изготвяне на електронно портфолио и прилагането на Wiki педагогиката в нашата страна трябва да станат важен инструмент в нашата педагогическа работа, в сътрудничеството между самите нас и нашите ученици.










четвъртък, 1 септември 2011 г.

Работен семинар

В периода 9-10 септември учителския колектив на Земеделската гимназия ще участва в семинар в хотел Катарино. Изнесеното обучение освен, че ще помогне за квалификацията на учителите, ще даде възможност за сплотяване на колектива.
Това е планът на семинара.

Дата
Час
Тема
Водещ семинара
09.09.2011
14:30-15:15
Водене на задължителна учебна документация
Емил Терзийски
Ваня Гоцева
15:20- 16:00
Взаимодействие с класните ръоводители
Емил Терзийски
Емилия Карамфилкова
16:00 – 16:30
Кафе пауза

16:30 – 17:20
Използване на Web платформа за методическа работа и взаимодействие с учениците
Дина Кирилова
17:25 – 18:30
Дискусия по темите
Емил Терзийски
Емилия Карамфилкова
10.09.2011
9:00 – 12:00
Спортни игри и групов релакс
Синдикални лидери



петък, 8 юли 2011 г.

Признание

Нашето училище получи едно заслужено признание по време на проведените от ЦРЧР  Дни на Коменски в Созопол 05-06 юли 2011. Сертификат и плакет за цялостно качествено изпълнение  получи проект "Моето училище е моят дом" , приключил 2010 година.
Ценният приз украси фоайето на Земеделската гимназия.
Всичко това е едно ново предизвикателство да продължим работата си в тази насока.



четвъртък, 14 април 2011 г.

Проектът - свързващо звено между предучилищното и професионалното образование

Резюме
Настоящият доклад представя практическата работа между две различни образователни институции – детската градина и професионалното училище. Самата работа е  свързана с провеждане на едно проучване за „Сиренцето“, което в конкретния случай е символ  на  стремежите на хората и различните начини,  с които те достигат целта на  живота си и решават своите проблеми. Децата от подготвителната група  участват в проекта, изпълнявайки ролята на малкия коментатор. Ученици от земеделската гимназия, професия „Организатор на туроператорска и агентска дейност“, подтикнати от желанието да помогнат на хората да се справят с различни ситуации в живота, и да повишат техния дух и мотивация, подготвят и впоследствие  провеждат  интервю с групата в самата детска градина . Заснемат  го с видеокамера. В цялата ситуация децата се чувстват значими, избрани, знаещи, но и доста притеснени. Те ни изненадват със своите спонтанни и нестандартни коментари  и с желанието си по-скоро да гледат изработения  от техните нови приятели видеоклип. По време на прожекцията са спокойни, техните коментари са по-дълги и по-философски. Всички те са много любопитни как е правено филмчето и как са сложени специалните анимирани ефекти в него. Горят от желание те самите да се научат да заснемат различни ситуации вкъщи, в детската градина. Всички се сещат за най-смешните видеоклипове, които са гледали. Поставено е едно ново начало – едно дълготрайно партньорство между малки и големи деца, в което големите деца  са медиатори на информационните технологии. Те показват на малките, че компютърът не е само средство за игра  и помагат за  разширяване  на комуникативните умения и желание за изследователска дейност и у двете страни. Изпълнявайки ролята на аниматори,  средношколците също се  чувстват значими, учат се  да общуват  с малчуганите, натрупват  практически опит за работа с деца като  „аниматори“  и по  този начин работят за своето професионално усъвършенстване.
Самият проект и неговата реализация издигат  престижа на двете учебни заведения и на учителите,  защото те използват в своята работа иновативни техники за нетрадиционно учене. Продуктът,  получен от съвместната дейност, носи  емоционален заряд  в семействата на участниците  и им помага да се справят по-успешно в различни ситуации в живота.
Изложение/ Планиране и реализация/:
Животът ни в 21 век е свързан с икономическата криза  и с провежданите  реформи  в образователната система, произтичащи от Лисабонската стратегия за учене. Реформите днес обхващат всички звена на образователната система :  предучилищно, начално, средно и висше образование. А икономиката се развива с динамика, основана на знанието,  в условия на конкурентоспособност , креативност и иновативност.  И който е предприемчив, той е успешен.
Нашият народ все още не е свикнал на необходимостта бързо и своевременно да се приспособява към новите условия. Мотивацията на много от хората не е на добро ниво или напълно липсва, а това ги поставя в не толкова добра позиция, за да се   реализират успешно на пазара на труда. Техният жизнен статус не е на необходимото ниво.  Българското семейство става все по-апатично, в много случаи отчаяно или погълнато  да печели пари за насъщния. То се превръща в семейство с проблеми и поради това възпитанието на децата остава на заден план. Това се вижда много добре в горния курс на обучение, където се забелязва липсата на мотивация за учене у децата. И все по-често учителите от средния курс използват израза „Липсват им първите седем години“,  с който диагностират положението, в което се намира една част от нашия народ.
Предпоставка за осъществяването на този  проект между двете обучаващи организации е мултимедийната разработка на ученичка от ЗПГ с наименование „Кой ми взе сиренцето?“. В  разработката,  заедно с интерактивен преразказ  на притчата на доктор Спенсър Джонсън, се показва колко е пагубно чакането, апатичността и нерешителността и какво трябва да правим, за да постигнем успех . Героите в притчата  са разделени на две групи –група мишки, които чакат любимото „сиренце“  наготово и  друга  – които го търсят усилено и правят всичко възможно, за да го намерят. Прави се паралел между героите от произведението и хората, проучва се какво правят те, за да намерят своето сиренце.  Участието на децата от ЦДГ „Дора Габе“ се състои в провеждането на  дискусия „малкият коментар“ на тема „Сиренцето – неговата полезност и начините да го получим“. Въпросите и темата на малкия коментар са съобразени с начина на мислене на малчуганите и  са съгласувани с детския педагог, Любов Шарина. Децата не са запознати предварително с тях, те знаят само името  на темата.  За да се избегне притеснението и да се адаптират по-лесно в новата ситуация, се използва любимото килимче, децата правят релаксиращи, отпускащи упражнения и заемат местата си на вълшебното килимче. Всички са ентусиазирани и искат да дадат своя отговор. Те  са различни и ни впечатляват със своята прозорливост – децата обичат сиренце, защото знаят, че то е полезно. Знаят колко е добре да го консумират, за да имат бели ,  здрави зъбки  и силни мускули. Знаят,че то е продукт, богат на витамини.
По време на дискусията има елемент на изненада, а тя е свързана  с поставяне на провокиращия въпрос „В моя хладилник няма сиренце – кой го е взел, как мога да намеря ново сиренце?” Изненадата прави отговорите интересни.  Децата знаят къде се продава продуктът, знаят, че за да се купи, трябват пари. Знаят за възможността техните родители да ги получат като използват банкомат.  
Децата са впечатлени от индивидуалните въпроси към тях и това,  че разговорът с тях се заснема с видеокамера. Обясняваме им, че записът трябва да се обработи, да се монтира филмчето и чак тогава да се гледа на компютър. Децата ни показват единствения компютър,  на който можем заедно да гледаме готовото филмче. Показват ни как играят и рисуват с него.  Те ни изпращат със заръка да направим монтажа на филмчето и да го гледаме заедно. Запътват се към столовата, където ще похапнат / чиста случайност/ тутманик със сиренце.
Срещаме се отново, вече стари познати. Този път децата са наблюдатели. Те се виждат на екрана  как говорят, как изглеждат.
Настава тишина, детските очички са вперени в екрана и всеки търси себе си. С голям интерес децата чуват своите коментари като истински актьори. Те започват да коментират първо себе си, после и изказванията на своите другарчета. Получава се една нова дискусия  по темата, по-осъзната и разширена. Коментират се любими ястия със сирене, приготвени от мама и баба.  Всички са доволни и всички желаят да направим друга дискусия.  Изводът от проведените дейности е, че използването на ИТК в най-голяма сила спомага за мисловната дейност и развива логическото мислене. Въпреки  малкия опит, който имат децата в предучилищна възраст, те умеят да достигнат до причинно- следствени връзки, провокирани от използването на аудиовизуална техника.
Разбираме се пак да се видим и този път да проведем практическо занятие, в което да покажем на децата как се правят компютърни анимации и как можем да направим колажи с нашите общи снимки.
Учебни резулатати:
За възпитаниците на1 ОДЗ  „Дора Габе“:
  1. Създаване на нови социални контакти и разбиране за света 
Продукт - интерактивен филм, резултат от проеектните дейности
  1. Ефективно общуване
  2. Изграждане на добри комуникативни компетентности
  3. Нови познания за приложението на информационните технологии, свързани с обработка на изображения и видео
  4. Поставяне начало на професионалното ориентиране и запознаване с професиите, изучавани в ЗПГ
За техните родители:
  1. Чувство на задоволство от участието на детето в проекта
  2. Създадени предпоставки за смислено използване на компютъра вкъщи , намаляване на желанието на детето да играе безсмислени компютърни игри
  3. Повишаване авторитета на детското заведение 
За учениците от ЗПГ, изучаващи професията „Организатор на туристическа агентска дейност:
  1. Възможност за упражняване на професията „Аниматор“ в реални условия
  2. Нови умения при провеждане и презентиране на резултати  от изследвания
  3. По-добри ИТК умения
  4. По-добра мотивация за по-нататъшно учене
 За двата педагогически колектива:
- Възможност за усвояване и прилагане на нови педагогически техники по време на нетрадиционно учене
- Усвояване на компетентности, които правят обучението в детското и учебното заведение атрактивно
- Повишаване на изследователския интерес и желание за използване на подобен съвместен проект в бъдеще, свързан с развиване на ИТК на децата и учениците
-   Издигане авторитета на учебните заведения сред обществото
За успеха на проекта допринася и полученият краен резултат -  интерактивният филм „Моето сиренце, когато съм на 5“, който представлява един  уникален творчески продукт. Той спомага за добра информираност на родителя . В него са съхранени мислите и начините,  по които комуникира малкото дете. Като го предоставяме  на всяко семейство,  ние   вярваме , че така интересът на родителя към успехите на детето ще продължи  и в следващите етапи на неговото обучение.
Оценка на проекта
Постигнатото хармонично допълване между двете учебни заведения и възможността той да бъде продължен в бъдеще, слага началото на изграждане на отворена образователна среда, в която средношколците ще бъдат фасилитатори  на малчуганите със своя авторитет и умения за използване на ИТК техника. В тази среда децата ще получат нови социални умения и по-лесно ще усвоят асоциативното мислене и ще подобрят своята езикова култура.
 Използването на метода на проекта като свързващо звено между големи и малки, дава възможност обучението да  се извършва чрез активна дейност на ученика и в съответствие с неговите лични интереси и потребности. А това, че той,  ученикът, има възможност да ги адаптира така, че да заинтригува по-малки от него деца,  го прави зрял и формира у него умения да решава реални житейски проблеми. Участието на децата не е толкова самостоятелно, но  те се водят умело от своите по-големи приятели. С тях заедно  развиват познавателни навици и умения за ориентация в информационното пространство. Разбира се,  всичко това става под умелото ръководство на педагозите от двете институции и поставя едно ново начало за развитие на интерактивни педагогически практики, приложими в групи от различен възрастов състав.
Методът на проекта не е заместител на традиционното обучение. В него обаче работата на преподавателя е по-креативна и в някои случаи интуитивна. Благодарение на въвеждането му, традиционното учене се допълва и разширява, превръща се в творческо и полезно. Ученето с използване на интерактивния метод на проекта представлява една чудесна възможност за експериментално учене, в което се стимулират комуникациите и взаимодействието. Създава се нова среда за социализиране и въздействие.
Затова ние смятаме, че предложеният  от нас проект и неговото адаптирано прилагане в други образователни организации, ще допринесе по-лесно да се преодолее инертността и безболезнено да бъде  извършена реформата в образованието. Смятаме,  че използавйки стари и известни приоми по-нов начин, те  ще разнообразят и направят училището привлекателно и  любимо място за детето и ученика.
Използвана литература:
  1. проф. д-р Балкански П., ст.ас. Шехова М., Джиголова Д., Интерактивни методи на обучение и управление, Просвета, РИО-Благоевград, Междууниверситетски Институт по мениджмънт на образованието ИнтерАула, 2010 година
  2. Тоцкова Я, Кожухарова П.,Разработване и управление на образователни проекти, Сиела, София 2008
  3. http://bglog.net/preduchilishtnapedagogika/- Веб блог „Предучилищна педагогика“.
  4. Списание „Дом, дете, детска градина“,  Образование, 2005-2010 година

сряда, 30 март 2011 г.

Умения за учене

Материал, разглеждан на Педагогически съвет в Земеделска професионална гимназия "Климент Аркадиевич Тимирзязев" гр.Сандански.
http://issuu.com/diloki/docs/ucheneПубликуване

петък, 18 март 2011 г.

Състезание по професии

http://www.youtube.com/watch?v=8qKOvKdKUVA

Състезание по професия "Готвач", Сервитьор-барман, Хлебар-сладкар в Земеделската гимназия - 21 януари 2011 година
Професия "Готвач" - 6 участници от 10 и 11 клас
първо място: Йордан Альошев Макенджиев и Мартин Димитров Кайтазов- 11 клас
второ място: Катя Илиева Цурева - 10 клас
Професия "Хлебар - сладкар" - 4 участника
първо място : Севджана Николо
рофесия "Хлебар - сладкар" - 4 участника
първо място : Севджана Николова Кръстева - 12 клас
второ място : Йорданка Николаева Янечева - 11 клас
трето място : Борис Димитров Андонов и Теодора Георгиева Янакиева
професия "Сервитьор - барман" - 2 участника
първо място: Джоана Бориславова Карпузова
второ място: Милена Димитрова Ивановава 
Кръстева - 12 клас
второ място : Йорданка Николаева Янечева - 11 клас
трето място : Борис Димитров Андонов и Теодора Георгиева Янакиева
професия "Сервитьор - барман" - 2 участника
първо място: Джоана Бориславова Карпузова
второ място: Милена Димитрова Иванова




Ученици, който ще представляват гимназията на Националното състезание по Цветрарство 2011г.
Първенци 
Криси Пламенова Краликова 
Маринела Димитрова Котева 
София Пламенова Гетова 

Училищно състезание по цветарство

понеделник, 28 юни 2010 г.

ЗПГ „Кл. Тимирязев” приключи работата си по проект Заедно за по-можещи специалисти 2

Проект „Заедно за по-можещи специалисти”

Договор BG051PO001/07/3.3-03/0038/26.09.2009
 На 28 юни 2010 година от 15 часа в Конферентна зала на SPA хотел „Свети Никола” ученици и специалисти, участници в проекта получиха своите сертификати

74 ученика от професиите :
·         "Организатор на туристическата агентска дейност” - 23 ; 
·         “Хлебар-сладкар” -21;
·         “Озеленител” - 10;
·         “Готвач” -10;
·         “Сервитьор – Барман” -10,
изучавани в Земеделската гимназия успешно приключиха своето обучение в реална среда в 7 хотелски комплекса, членове на Сдружението на хотелиерите, ресторантьорите и туроператорте - Сандански.
Съвместната работа на двете организации по   ОП „Развитие на човешките ресурси”, програмна схема „Ученически и студентски практики” доведе до провеждане на добро организирано гъвкаво образование, до  предоставяне на нови възможности за ангажиране на учениците в свободното им време, подпомогна туристическия бизнес в общината. Ползите от проекта са 240 часа, прекарани заедно – ученици, наставници и учители, натрупан опит за работа в реална работна среда, разработени индивидуални задания за всяка професия, умения за работа в екип и възможност за упражняване на други професии в хотелския бизнес, различни от изучаваната.  По време на предаването, излъчено на 25 по радио „Гея”, учениците споделиха не само мисли за бъдещата си професионална реализация, но и своето голямо удовлетворение от проведеното  обучение. На финала те демонстрираха своите умения участвайки в състезание по изучаваната професия като организаторите на туристическа дейност представиха своите хотели,  озеленителните – различни  аранжировки, Готвачите – ордьоври и плодови салати, Сервитьор - Барманите – безалкохолни коктейли и добро обслужване на шведска маса .
Според  г-н Терзийски, Директор на Земеделската професионална гимназия „Кл. Тимирязев”, който връчи сертификати на всички ученици, наставници и учители  и г-н Пасков, Председател на СХРТ – Сандански изпълнението на подобни съвместни дейности помага много  за създаване на съответствие между кадрите, които подготвя образователната система и потребностите на туристическата индустрия.

неделя, 23 май 2010 г.

Земеделска гимназия, гр. Сандански приключи работата си по проект „Моето училище е моят дом” в Южна Италия

Добавете надпис
В периода от 07 май до 11 май екип от 4 учителя и 4 ученика от Земеделската професионална гимназия гр. Сандански участва в последната работна среща по проект „Моето училище е моят дом” , проведена в Ренде, Италия. На нея партньорите от 6те страни обсъдихме постигнатото по време на двегодишното партньорство и споделихме как ще разпространяваме и мултиплицираме идеите на партньорството в собствените си страни и училища.


Ренде е община в област Калабрия, южна Италия . Неговото население е около 35 000 души. Известен е като университетски град, защото в него се намира централата на Университета на Калабрия. Училището, което е наш партньор по проекта е лицей, в който е застъпено изучаването на математика, физика, химия, психология, история, италиански, латински, религия, английски и изобразително изкуство, носи името на древногръцкия математик Питагор. В него се обучават около 900 ученика от 13 до 18 години, разпределени в 40 паралелки. Учебните часове в Италия са по 60 минути, а обучението се води почти през цялата седмица. Учениците почиват само в неделя. Учебните сгради са разположени от двете страни на улица с доста интензивно движение и поради това са свързани с покрит мост, който осигурява бърза и безопасна връзка помежду им.

Влизайки в училището ни очакваше приятна изненада – освен българското знаме ни посрещна надпис „добре дошли” и постер със снимки от посещението на италианския екип в нашата страна. След като разгледахме училището всеки тръгна по своя път – учениците участваха в открит урок по физика, свързан с нанотехнологиите и тяхното приложение в реалния живот подготвен и изнесен от професор Рикардо Барбери от университета на Калабрия, а учителите започнахме дискусия, свързана с финалния отчет по проекта. Всяка страна представи ползите от проекта от своя гледна точка и това как те ще бъдат използвани в бъдеще. За тази цел нашата страна бе разработила брошура, електронна книга и видеоклипче. Радостен бе фактът, че всички партньори одобриха за лого на проекта изображението, разработено от Галина Гъбова, ученичка от 10 клас. След размяна на традиционни подаръци между страните ученическото ателие отвори вратите си. Традицията, учениците да работят заедно, бе спазена и на последната среща. Този път всеки екип трябваше да направи постер, с който най-добре да представи страната и региона си. След усилена работа всеки екип представи своята работа. Българският постер включваше картата на гр. Сандански, върху която нашите възпитаници бяха поставили символите на Сандански - паметника Спартак, Епископската базилика, минералната вода, хотел Сандански, чинара и цветето магнолия. Постерът бе разнообразен от макет на кукла, облечена в традиционна българска носия и кратунка с рисунка на народен инструмент и надпис България. Всичко това беше огрято от ярко, усмихнато слънце, което добре подсказваше за големия брой слънчеви дни през годината в нашия град. Заедно с оставилите продукти, постерът бе представен на следващия ден по време на срещата с местните власти .

Част от престоя ни в Италия бе посветен на културен отдих.

Посещението ни в градчето Росано, разходката из неговите тесни улички на дадоха възможност да се потопим в атмосферата на Клабрия, да се запознаем с технологията за извличане на екстракта от женското биле (liquorice), типично за Южна Италия, да опитаме неповторимия вкус на бонбони Амарели . Разгледахме основния символ на града - катедралата Санта Мария Achiropita. В нея се намира мадоната, за която легендата говори, че не е създадена от човешки ръце. В църквата е намерен гръцки ръкопис на пергамент – евангелието на Матей, един от най-старите оцелели ръкописи от Новия завет.

На следващия ден имахме възможност да разгледаме столицата на региона - град Реджо ди Калабрия. Още с влизането в него усетихме, че се потапяме в една нова епоха. Малките, тесни улички на Росано не се вписваха тук. Разходихме се по крайбрежната улица, видяхме остров Сицилия в далечината. Разбрахме, че всяка година на 1 август тук се организира масово преплуване до острова и го свързахме с традиционното преплуване на река Дунав в България. Разглеждайки красивите архитектурни и исторически паметници ние бяхме завладени от положителната емоция и енергия, характерни за града. Дружелюбни клоуни и мимове ни посрещаха , забавляваха и ни позволяваха да се снимаме с тях. Няма как да не се усмихнеш, няма как да не се почувстваш щастлив! Посещението на катедралата на Реджо ди Калабрия пък ще го свързваме с това, че в нея някои от участниците чуха за първи път необятния и величествен глас на органа.

На тръгване разгледахме музея за реставрация на бронзови статуи Riace bronzes. От тук намерените под водата експонати, реставрирани заминават за изложби във Флоренция и Рим всяка година. Музеят ръководи и управлява от университета на Калабирия.

По време на нашия кратък престой ние с удоволствие опитахме средиземноморската италианска кухня, характерна с лютивия си вкус, хапнахме пица, лазания. За първи път се срещнахме с артишокът – непознат за нас зеленчук, чийто вкус наподобява праз лук и целина и има многостранно кулинарно приложение в италианската кухня. Опитахме световно известния италиански сладолед.

На раздяла, всички ние отново отчетохме ползата от проекта. Въпреки различията в образователните системи, различната социална среда и психологически аспект на всеки един участник и различният профил на училищата , по време на двегодишния си период на действие проектът успя да сплоти всички участници. Обменените добри практики, дискусиите и съвместни дейности ни направиха един отбор. Заедно работихме, спортувахме и се любувахме, посещавайки красиви места във всяка страна. Заедно обсъждахме проблемите на тинейджърите и търсихме начини за преодоляването им. Споделеният опит за иновативни методи на учене и преподаване пък допринесе за повишаване мотивацията на учители и ученици, за пълноценно използване на свободното време, за кариерното израстване на ученици и учители.
Тръгнахме си от Италия с чувство на известна тъга и с увереност, че и в тази страна намерихме приятели, с които много си приличаме. И както казва Виктория Анталавичева: „Ние, учениците от всички страни сме весели, емоционални , дружелюбни и открити. Обичаме пътешествията, обичаме забавленията, обичаме родината си. Всички ние обичаме и училището си, защото то е нашия дом”.


Лица от ЗПГ”Кл. Тимирязев” посетили Ренде, Италия

1. Емил Терзийски – Директор

2. Дина Кирилова – координатор, учител по информатика и ИТ

3. Румяна Терзиева- учител по английски език

4. Любен Шишиев – учител по производствена практика

5. Галина Гъбова – ученичка 10а клас

6. Елена Димитрова – ученичка 10а клас

7. Бояна Гоцева – ученичка 9б клас

8. Виктория Анталавичева – ученичка 8б клас

PS – Дейността се финансира по линия на Програмата за учение през целия живот. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.