Превод

четвъртък, 7 юни 2012 г.

Стратегия


Всяко училище, в желанието си да провежда добра, качествена общообразователна и професионална подготовка, разработва собствена стратегия, основана на принципите и насоките на ЗНП, ППЗНП, приоритетите на МОМН, Националната програма за развитие на училищното образование и предучилищното възпитание 2006–2015 г., Националната стратегия  за въвеждане на ИКТ в училищата в България , Националната стратегия за младежта (2010-2020) и  Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот (ЕКР). 
Осъзнатата необходимост от промяна  не е само в резултат на социално-икономическите промени в нашето общество през последните години. Тя е определена от  резултатите, който българските ученици показват във външното оценяване, ДЗИ. Изследването, извършено   по  Програма за международно оценяване на учениците /PISA/  на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2009г  за грамотността по четене и определянето  на  способността ученикът да разбира, използва и осмисля писмен текст по време на ученето не поставя българския ученик в челните места. Същото е и с постижения на учениците по математика и природни науки.  Постигнати  са  резултати, които са значително под средния за ОИСР. България има среден резултат от 429 точки и се нарежда на 46-а позиция сред 65-те участници в PISA 2009.
Сравнявайки PISA 2009 с PISA 2000 виждаме добавеното шесто ниво, което служи за измерване на  най-високото  равнище на познания и умения при четене, математика и природни науки,  които 15-годишните ученици могат да притежават. Учениците с резултати, съответстващи на шесто равнище от скалата по четене са ученици, които са готови  приемат новости,  да ги оценяват,  като се основават на всички достъпни данни,  а по математика те са ученици  с необходимите познания и умения за извършване на сложни математически операции. Те формулират концепции, обобщават, използват, свързват и сравняват информация  от различни източници, осмислят я и преобразуват от един вид в друг. Това много ценно умение е постигнато  само в 0,2 %   и 0,8%  съответно по четене и математика  от учениците от България, участващи в изследването.
„Бъдещето на грамотността се пресича с настоящето на ИКТ грамотността“ се казва в „Училище за утрешния ден“ /материалът е издаден от  Центъра за контрол и качество на образованието /.
Доказателство за качеството на резултатите от образованието са изграждане, развиване и усъвършенстване на  нови умения в информационното общество произтичащи от Европейската квалификационна рамка като езикова грамотност и комуникация на майчиния език и на чужд език; базисни компетенции по математика, наука и технология, дигитални компетенции, да се научиш как да учиш, предприемачество междуличностни и граждански компетенции и обща култура.
Думите  креативност и иновативност са основа на работните програми на  българското училище и са в унисон със  стратегия Европа 2020, продължение на Лисабонската конвенция. Те са инструмент за осигуряване на социален просперитет с сътрудническо.  Икономическата криза може да се преодолее  като в тях се включат таланта и креативността на учители и ученици. Така образованието ще стане двигател за развитие и постигане на интелигентен, устойчив и приобщаващ растеж. 
В 21 век, когато общуването и сътрудничество са основа на стратегия Европа 2020, са необходими познания за поне два чужди езика.  Недопустимо е да показваме несъвършенство при употреба  на родния си език. Същото може да се каже за математическите компетентности и логическо мислене. Развиването на езикова грамотност и комуникация на майчиния език, компетенции по математика чрез ИТК, съчетано с Европейския модел за организационно съвършенство ще бъде една стъпка към добро сътрудничество, изграждането  на иновативен капацитет ще бъде  гарант за качествено обучение и изграждане на умения за учене през целия живот.


Няма коментари: