Превод

петък, 28 юли 2017 г.

Екип от Земеделска професионална гимназия, гр.Сандански на квалификация в Ирландия

От 10 до 21 юли трима учители от ЗПГ“Климент Тимирязев“, гр.Сандански взехме участие в десетдневен практически курс за внедряване на информационните технологии в преподаването с хорариум 60 часа. Курсът е по проект „Направи технологията свой приятел”, програма Еразъм +,ключова дейност КА1. Организиран е от English Maters и се проведе в Тринити колидж, Дъблин, Ирландия .
Професионалното развитие в този курс бе насочено към въвеждането и внедряването на информационно-комуникативните технологии в преподаването. Включихме се в практически семинари, интерактивни сесии и съвместна групова работа, което ни даде възможност да откриваме ИКТ ресурси за преподаване и учене и да ги използваме в учебните часове..
Методологията на English Maters за организиране и провеждане на обучението ни помогна да се запознаем и да проучим ирландската култура и общество чрез разработването на съвместни проекти и посещения на места с историческо и културно значение. Това ни послужи като източник на нови методи за преподаване и развиване на комуникативните компетенции на английски език. Ежедневно попълвахме дневници за проектното учене, работихме в екипи, споделяхме опит и участвахме в съвместни дейности.
От първия до последния ден времето ни бе разчетено – лекции, упражнения, дискусии, свободно време, екскурзии. Освен с основните неща, свързaни с използването на Гугъл приложенията в образованието се научихме да бъдем по-ефективни в управлението на класната стая с използване на виртуални дъски /padlet, symbaloo, linoit/, да създаваме интерактивни видео истории, електронни книги, викторини, тестове и образователни игри. Обогатихме своите знания за откриване на свободно разпространявани ресурси и информация, за въвеждане на родителите в учебния процес, за подобряване на ученическото умение за съставяне на текст и визуланото му представяне. Интересни бяха лекциите за това кога технологиите не трябва да бъдат използвани в клас, за ролята на въображението за развитието на учениците и за роботите – ще бъдат ли заменени учителите от роботи и какъв учител ще предпочетат учениците – учител робот или учител човек. Всичко това беше затвърдено в часовете за упражнения. Посетихме Гугъл Докс -силоконовата долина на Ирландия.
Нашата група представи като добра практика как използваме Buncee за интерактивно учене и представяне на наученото, на място разработена методика за учене чрез образователен артифакт и електронно портфолио за наученото по време на курса в Ирландия.
По време на престоя ни в ирландската столица организаторите на курса ни включиха в дейности за опознаване като „Вкусът на европейската храна” където представителите от всички 16 държави се бяха постарали да представят по подобаващ начин типични за своите страни храни. Създадена бе атмосфера за принадлежност към европейското семейство и за разрушаване на границите; Екскурзията до Долината на двете езера и до старата ирландска столица Килкини ни даде възможност заедно да се насладим на красивата природа, да се запознаем с историята на Ирландия. Последния ден слушахме ирландска музика, гледахме виртуозно изпълнение на ирландски танци и се опитахме да ги практикуваме. Нашата група направи и еднодневна екскурзия до Белфаст, столицата на северна Ирландия.
Определено в курсът ни хареса с това, че популяризира междукултурното учене и европейското измерение на образованието, че преподаването бе адаптирано към нашите професионални нужди, че времето ни бе уплътнено с лекции, упражнения и курсови задачи, но и че имахме възможност да опознаем забележителностите на Дъблин и региона. Имахме възможност да усетим свободолюбивия дух на ирландците и колко ценен за тях е мирът. Почувствахме колко близки по дух са двата народа – нашия и ирландския.

Участници в обучението :
Дина Кирилова – главен учител по информатика и ИТ, автор и координатор на проекта
Ваня Подгорска – страрши училител по английски език
Ботьо Пенев – старши учител по български език и литература

П.П. Дейността се финансира по линия на Програмата Еразъм +. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

сряда, 29 март 2017 г.

Зелени умения в Испания

Екип от 12 ученици и 4 учители от Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ гр.Сандански посетиха IES Severo Ochoa - партньорско училище в Сан Хуан де Азанфранче, квартал на Севиля. В периода от 19 - 25 март те участваха в дейности за учене с преподаване по проект „Зелени умения за социално земеделие“ по програма Еразъм+, КА2, стратегически партньорства между училища. Това е първа среща за краткосрочен обмен на ученици между партньорските училища от България , Италия, Испания, Гърция, Румъния и Унгария.
По време на 5 дневния престой в красивата Андалусия, учениците и учителите на ЗПГ представиха извършените до момента на местно ниво дейности свързани с гроздето. С интерес бе проследена дейността на нашата учебно-тренировъчна фирма „Вила Мелник“, която виртуално произвежда вино от грозде. Скечовете и притчата за виното, представени от българските ученици, оказаха положително въздействие и допринесоха за създаване на сърдечна и приятелска атмосфера. Научихме за дейностите на партньорите, свързани с избраните от тях хранителни продукти. С демократичен вот бе определено лого на проекта от общо 18 представени. Доволни сме от факта, че бе избрана работата на наши ученици.
Интересни за нас бяха срещите, проведени в най-големия завод за производство на ориз в Европа и във ферма за отглеждане на портокали. Запознахме се с технологията за определяне качеството на ориза след като постъпи във фабриката за обработка. Проследихме пътя на оризовото зърно от производителя до ориза, готов за консумация след лека термична обработка. Нашите ученици имаха възможност да приготвят ориз по испанска рецепта / с хамон, стафиди, нахут и специален сос/. Да научим как се отглеждат и сертифицират екологични портокали – това бе интересно за нас. За да получат оценка и да излязат на пазара като био продукти, са необходими цели 3 години. Когато качеството на реколтата на портокаловото дърво е доказано, неговият плод може да намери място на трапезата на кралското семейство. Имахме възможност да се почувстваме кралски гости тъй като собствено ръчно набрахме и похапнахме от този вид портокал. Научихме се да различаваме кое дърво е декоративно /от него се произвеждат различни козметични продукти / и кое е за храна. Ароматът на цъфнали портокалови дръвчета ни следваше по време на целия престой в Андалусия.
С голямо удоволствие, ние заедно с останалите участници в краткосрочния обмен на ученици, наблюдавахме и участвахме в различни дейности, посветени на портокала – от традиционния испански танц до неговата употреба в кулинарията и козметиката. Успяхме да приготвим със собствените си ръце сапун с аромат на портокал и да засадим портокалово дърво в двора на училището -домакин.
Посетихме природния резерват Dehesa де Abajo, който се намира в Ла Пуебла дел Рио (Севиля) и е разположен на 617 хектара. Наслаждавахме се на богато природно разнообразие от изключителни пейзажи, езера, канали и оризища. Видяхме много птици като фламинго, рибарки, различни видове патици, коне и крави. А срещата с многото на брой щъркели ни даде възможност да оставим на красивата андалуска земя нещо българско – нашите мартеници.
Въпреки малкото време, прекарано в Испания ние успяхме да усетим гостоприемството, емоционалността и темперамента на испанския народ, креативността на испанския учител и ентусиазма, с който той преподава.
Прибрахме се в България, заредени с енергия, с идеи как да подобрим работата си и да продължим партньорството с по-голяма страст и вдъхновение.
От участниците в срещата.
П.П. Дейността се финансира по линия на Програмата Еразъм +. За съдържанието носят отговорност единствено авторите. Европейската комисия и Националната агенция не поемат отговорност за начина, по който предоставената информация може да бъде използвана.

вторник, 27 декември 2016 г.

Как да използваме Bounce app

Благодарение на Роси Минева открих един чудесен инструмент, който може да се прилага в учебните часове по следния начин:







1. Учителят подготвя изображение или връзка към онлайн ресурс и го постава в http://www.bounceapp.com/ и го постава в платформата:





2. Учителят постава задача на учениците като въвежда името си и я съхранява :






3. Изпраща линк на ученика


4. Ученикът използва получения линк, изпълнява указанията, съхранява своята работа и я изпраща на учителя след като е въвел името си:




5. Учителят поставя оценка на ученика и може да върне работата.











Забележка: Учителят може съхрани линковете към всички оценени работи.



Към задачата за изпълнение

Лого за проект "Зелени умения за социално земеделие"

събота, 1 октомври 2016 г.

Зелени умения за социално земеделие

От 1.10.2016 до 30.09.2018 година Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ започна работа по нов проект към програма Еразъм+, КА2 Стратегически партньорства между училища. В него ще работят учители и ученици на възраст от 6 до 18 години (от началното училище до края на гимназията с различни професионални и технически квалификации) от Италия, Испания, Унгария, Гърция, Румъния и България.

Проектът „Зелени умения за социално земеделие" има за цел да разработи курс на образование, който да бъде насочен върху подобряването на основните умения и компетентности за социалното земеделие. Насочен е към знанието, получено при проучване на специфичен традиционен местен хранителен продукт в дълбочина и неговата употреба в Европа.
Дейностите по проекта ще бъдат свързани с -подобряване на уменията на учениците за изучаване на чужд език, в науката, математиката и развиване на дигитални умения.
Проектът е предназначен и за ученици със слаба мотивация за учене и с известни трудности при разбиране на необходимостта, че за да имаш добра реализация са необходими умения и ще помогне те да преодолеят чувството на дискомфорт в училище и да разбират по-добре причината, за която трябва учат. Разглежданите от проекта теми присъстват в учебните програми и с интердисциплинарни и мултидисциплинарни подходи ще бъде извършено преподаване и практическо учене на реални проблеми в конкретни ситуации. Сътрудничейки си с производители на земеделски продукти учениците ще подобрят знанията си за своя регион и ще научат какви компетентности са необходими за работа във фермата. Те ще се запознаят с дейностите на местните хранителни вериги в ЕС и ще осъзнаят каква е ролята на екологичните, научните и културните фактори за производството на качествени и конкурентноспособни хранителни продукти. Работата по проекта ще допринасяне за създаване и развитие на европейски мрежи, свързани с храненето защото е основана на добро взаимно познаване на различни идентичности, селскостопански традиции и местни храни.

Дейностите по проекта ще преминат през следните етапи:

1) Идентификация и познаване на местен хранителен продукт;

2) Проучване и анализ на културните , научни, екологични и икономически компоненти на избрания хранителен продукт;

3) Създаване на промоционална кампания, която ще завърши с провеждане на фестивал на храните с европейско качество "Аз ям шедьовър", която щели да насърчи производството на местни хранителни продукти на всяка страна.

Съвместно обучение, наблюденията, учене в лаборатория , индивидуални и колективни дискусии, работа в екипи ще бъдат основни методи за дейностите по проекта. Задълбоченото учене ще осигури възможност на ученика да се възползва от знанията в различните контексти на употреба.
Крайните продукти, които смятаме да получим след реализиране на дейностите са :Общ наръчник със знания на всеки хранителния продукт, придружен с извършените научни изследвания и снимки; Модел за сертифициране на компетентности за зелени умения в земеделието; Дневника на родния език на учениците и резюме на английски език; Документация на различни образователни дейности, събрани от учителите като пример за добри практики; Платформа за разпространение на информация, видео, DVD-та, рекламни материали, статии в пресата в родния език и английски език.
Проектът ще има за цел д създаде връзки между местните и европейските училища, между училищата и бизнеса в хранително-вкусовата промишленост за по-широко въздействие и така, че да продължава повече от две години на проекта е, че във взаимен интерес на заинтересованите страни. Напредъкът и ангажиментът ще бъдат внимателно наблюдавани, за да се измери въздействието на отношението към ученето и значение на ключовите умения за обучение и бъдеща работа.

сряда, 6 юли 2016 г.

Отчет за работата на главния учител в ЗПГ, гр.Сандански за учебната 2015/2016 година

Планираните от мен дейности за учебната 2015/2016 бяха свързани и насочени към две направления - Квалификационно – методическа дейност и Образователно – възпитателна дейност.
По направление Квалификационно – методическа дейност бе извършено следното:
Подготовка и най-вече актуализация на тестове за диагностика на входното и изходно нива по ИТ . Обобщих постигнатите резултати за 8, 9 и 10 класове и представих на ПС училищен анализ за входните нива по общообразователните предмети.
През годината бе периодично бе правена актуализиране на сайта на главния учител – електронно портфолио за квалификацията и методическата работа в гимназията. Продължих поддръжката и на други електронни ресурси като личен блог, в който публикувам материали (10 за тази учебна година) за работата ми като главен учител и някои моменти от живота в ЗПГ, за които имам лично отношение. Актуализирах електронното си портфолио и публикувах дневник за едноседмичното ми обучение в ЦЕРН.
Организирах два вътрешно-квалификационни семинари с учители от гимназията като на първия присъстваха 33 учители от колектива. Бяха разгледани темите „Церн – място за ускорена наука и иновации“ и „Как да бъда ефективен учител“. На втория семинар, на който присъстваха само 20 учители представих своята добра практика – модел на обърнатата класна стая по информатика. Една от целите на този модел на преподаване е да направи програмирането лесно и забавно. По време на семинара бяха представени и добри практики по БЕЛ – методика за провеждане на състезание „Ние сме грамотни“, добри практики за използване на лабораторията за изследване на вредните вещества в храните и здравословното хранене, добра практика за изучаване на лексиката по френски език, добра практика, свързана с традиционните дейности за Денят на Земята. Колегите от МО Обществени науки представиха своя опит за работа в мултикултурна среда. Организирах работна среща със 33 старши учители, чиято цел бе да подпомогна изготвянето на индивидуалните им планове за работа.
Освен в Церн, участвах и в следните квалификационни форми за повишаване на квалификацията ми:
GeoGebra за преподаватели – онлайн курс, организиран от Института по математика и информатика към БАН. Завърших успешно, представяйки 2 курсови работи. Следствие на това получих покана за публикация в сп. Математика и информатика, което смятам да реализирам през следващата учебна година.
Състезателно програмиране за преподаватели – отново онлайн курс, организиран от Института по математика и информатика към БАН.
Go-Lab – квалификационен курс за учители по математика, информатика, ИТ и природни науки – тридневен присъствен курс към ИМИ, БАН, София. Самото обучение бе насочено към иновативни подходи на преподаване и учене и цели да ни помогне и вдъхнови да създаваме на учебно съдържание, като използваме изследователски подход на учене с прилагане на виртуални лаборатории и инструменти.
Като положителен резултат от този квалификационен курс бе контактът ми с координатора на проект MARCH /. MAke science Real in sCHools / абвиатурата на който е образувана от „Направи науката реална в училище“ на английски език. Така опитът на Соня Терзийска по отношение на провеждане на дейности по повод деня на Земята бе представен като пилотна дейност и съществува възможност тази дейност да бъде представена през ноември в Лондон.
Разпространявайки идеята за работа с виртуални лаборатории и използване на изследователски подход на учене проведох индивидуални срещи с В.Мутафчиева, М. Удева, Йорданка Пехливанова и Дияна Дикова, като ги запознах с платформата Go-Lab, където има готови сценарии за провеждане на изследвания. Те могат директно да се използват или да се адаптират за изследване на друга хипотеза.
С цел да бъдат подпомогнати колегите по математика да използват GeoGebra в часовете по математика, проведох обучение с някои ученици от 9 и 10 класове за работа с програмата.
Разработения от мен проект за участие в квалификационни курсове по програма Еразъм+, КА1, мобилност на учители получи 88т. и се нареди като първи в листата на резервите. Силно се надявам да получим финансиране за това през м. ноември
В следствие от извършено проучване какъв е интересът на учителите към тема за изнесена вътрешно-квалификационна дейност бях планирала да организирам такива по темите „Развиване на екипните взаимоотношения” и „Подходи за преодоляване на агресията в училище”. Това не се осъществи. Обсъждайки подходящ период за провеждане на такива обучения с ръководството, стихнахме до извода, че е по-добре да направим такова обучение и то да бъде свързано с въвеждането на новия закон за народната просвета.
Бях планирала да участвам с добра практика в Първата национална конференция на Федерация „Училищно образование” в направление «Самоуправление и гражданско образование, извънкласна и клубна дейност». Това не се случи поради независещи от мен обстоятелства.
по направление Образователно – възпитателна дейност бе извършено следното:
Организирах провеждането на общински кръга на олимпиади /8 бр./ като за периода от 04.01.2016 до 23.01.2016 работих без почивен ден.
Подпомогнах учителя по химия с намиране на методически материали за преподаване и изработване на забавни флаери за елементите от периодичната таблица.
Организирах провеждане на външно оценяване в 8 клас по английски език.
Запознах учителите от гимназията с платформата eTwining с цел да подпомогна работата им за сътрудничество и да реализация на eTwining проекти.
Изнесох открит урок по ИТ на тема „Интерактивни изображения“ в 9 клас
Като член на екипа за управление на проект по НП“На училище без отсъствия“, мярка Без отсъствие работата ми бе свързана с изготвяне на документацията / писма, справки, контролни карти, информационни табели, анкети ,анализи и отчет/. Проведох мотивационен лагер с ученици от 9,10 и 11 класове в Банско.
Оказах съдействие за ученици за участието им в конкурси за рисунки на тема „Космосът - настояще и бъдеще на човечеството“ и национален конкурс „ПриказкиТЕ“.
Реализирах подаване на 3 проекта по програма Еразъм +, КА2, Стратегически партньорства между училища, свързани с икономическата грамотност, храните и гражданското образование в които гимназията ни е партньор.
Заедно с г-н Ангов участвах в обявения от Теленор конкурс „Дигитална класна стая“ като представихме нашия проект. Проектът бе номиниран в топ 10 от страна на Теленор, но за съжаление не получи финансиране.
С колегите от Центъра за обучение на водачи на МПС разработих проект за изграждане на дигитален център за това обучение. Очакваме одобрение през следващата учебна година.
Подготвих кандидатурата на гимназията за участие в конкурс „Европейски езиков знак“ като представих работата ни по проект „Вълшебни тухли за европейско гражданство“. До момента нямам информация за резултат от това наше участие.
Като член на комисията по кариерното информиране, ориентиране и консултиране може да се каже, че не съм извишила конкретни неща.
Участвала съм в мероприятия, свързани с издигане имиджа на гимназията като панаир на професиите и някои дейности, свързани с рекламната кампания .
Регистърът с методически материали не е актуализиран тъй като такива през учебната година не са подавани.
Насърчих колегите по БЕЛ да представят свои добри приобщаващи практики с които участваха в кампанията "Дни на приобщаването" 2016.
Не съм оказвала съдействие на МО класни ръководители за по-добро сътрудничество между учители-родители-ученици .
Не съм работила, за да бъде документиран и отчетен на придобития педагогически опит по гражданско образование . Не съм извършила конкретни дейности, за популяризиране на добрите практики на ученици в това направление.

Отчет за методическата и квалификационна дейност в Земеделска професионална гимназия учебна 2015-2016година

През изминалата учебна година в гимназията работиха 10 методически обединения - 6 по общообразователни , 3 по професионални учебни дисциплини и 1 на класните ръководители съгласно приетия на ПС с протокол №17/14.09.2015г и утвърден от директора План за методическата и квалификационна дейност.
В резултат на това бяха изнесени уроци от следните МО:; Математика и информатика – Дина Кирилова урок по ИТ на тема „Създаване на интерактивни изображения“, MO Чужди езици- Таня Христова на тема „Затвърждаване на нова лексика и развитие на комуникативната компетентност“ като методиката представена във урока бе представена като добра практика на проведен вътрешно-квалификационен семинар през м.април. От МО Хранителни технологии и туризъм бе изнесен урок от Йорданка Пехливанова на тема „Общи изисквания за хигиената на храните“ и от Иван Стоилов по Маркетинг в туризма на тема „Туристически продукт- упражнение“. На урока, представяйки своите туристически продукти, учениците явно заявиха предпочитанията си към по-младите колеги МО и тъй като няма как да върнем годините назад, можем да се постараем да поддържаме младежки дух и да разбираме по-добре проблемите на подрастващите. МО Природни науки бе представено с урок на Емил Терзийски на тема „Строеж на ядрото на атома“. По време на урока бе демонстрирана методика за преподаване на ученици с значителни трудности при усвояване на материала и слаба мотивация за учене. Беше показана едновременна работа на повече учениците с използване на 2 флипчарта и 1 мултимедиен екран. Подобна практика използват иновативните училища в Европа, като на мястото на традиционната черна дъска влизат в действие 3 или повече работни стени. МО „Икономика“ Даниела Коюмджиева изнесе открит урок по Счетоводство с демонстрация на прилагането на кликер система в часа.
От планираните открити уроци не бяха реализирани урок по физика на тема „Еволюция на звездите“ и урок по Управление на МПС, свързан с приложение на Правилник за безопасност на движението. Не бе проведен планирания урок по английски език на тема „Развиване на комуникативната компетентност“.
На проведения педагогически практикум за представяне на добри практики и разработени и внедрени иновации бяха представени методика за провеждане на състезание „Ние сме грамотни“ от г-жа Панделиева, методика за обърнато обучение по информатика, дейности, свързани със здравословното хранене и изследването на вредните вещества в храни и напитки от г-жа Удева, дейности, свързани с отбелязване деня на Земята от г-жа В. Мутафчиева, методика за работа в мултиезична среда от г-н Харалампи Иванов.
Следвайки плана за квалификационната и методическа работа през годината бяха проведени 2 вътрешно квалификационни обучения, на който присъстващите се запознаха с темите „Церн – място за ускорена наука и иновации“ и „Как да бъда ефективен учител“ „Регистрация, работа и използване на инструментите на платформата „eTwinning”
В първия участваха 33, на втория 20 и съчетано с представяне на добри практики, вторият семинар премина в задушевен и откровен диалог.
Благодарение на проект „Приятелски ръце“ 42 учители участваха в проведено от г-н Харалампи Иванов атрактивно обучение на тема „Работа в мултикултурна среда“. Плануваната външна квалификационна дейност бе отложена за есента, за да може да се свърже с прилагането на новия закон за народната просвета, който влиза в действие от 1 август.
В индивидуални квалификационни форми участието на учителите е:
По национални програми -Людмила Каратанчева и Стойна Карамфилова – едноседмичен курс на тема „Флористика - нови тенденции“ и Дина Кирилова – едноседмичен курс за учители по информатика и ИТ в Церн.
Дина Кирилова в тридневен курс към Института по математика и информатика за използване на виртуални лаборатории в часовете по математика, информатика, ИТ и природни науки.
Даниела Георгиева Коюмджиева участва в тридневно Национално обучение за кариерни консултанти, Димитър Ангов - в еднодневен семинар на тема „Инструменти за привлекателно образование“,
Татяна Каралешкова участва в kурс на тема "Оказване на психологическа помощ при масови психотравмени събития- природни бедствия, терористични актове, инциденти и др ", Любен Шишиев, Димитър Недялков и Атанас Симонски участваха в 3 дневен опреснителен курс за инструктори.
Катя Дукова, Харалампи Иванов и Павлина Караджова участваха в еднодневен семинар на тема „Стратегии за работа с научен и научнопопулярен текст. Формиране на функционална грамотност у учениците в обучението по ОНГО“.
Харалампи Иванов ще участва в три дневно обучение на тема "Регионален дебат за Европа - ползите от членство в ЕС за европейските граждани".
Интересна форма за квалификационна дейност са онлайн курсовете. Те са безплатни. За да участваш в такъв е необходимо да отделиш от свободното си време. Използвайки тази възможност Дина Кирилова завърши успешно 2 курса - ГеоГебра за учители и „Състезателно програмиране за преподаватели“.
През настоящата учебна година няма учител, който да е придобил следваща ПКС. В момента Любен Шишиев ще използва правото на чл. 18, ал. 2 от НАРЕДБА No 5 за условията за повишаване квалификацията на педагогическите кадри за да получи 5 ПКС, тъй като втора година има ученици, които са заели призови места на национално национално състезание „Млад фермер” през 2013 и настоящата учебна година. Очаквам и Йорданка Пехливанова и учителите по английски език да го направи със проведена подготовка и добро представяне на ученици на национални конкурси.
Налице е стремеж на педагозите за придобиване на нова специалност. Радостен е фактът, че Дияна Дикова успешно завърши магистратура "Мениджмънт на хотелиерската и ресторантьорска дейност".
Портфолиото е инструмент, с който лесно може да се проследи професионалното развитие на учителя и се използва вече 6 година в нашето училище. Положителен е фактът за налични онлайн портфолия на МО – икономика, един прекрасно поддържан сайт, електронно портфолио на обединение Хранителни технологии и туризъм, който мога да кажа че не се поддържа и актуализира, електронно портфолио на МО „Чужди зици“ в който липсват методическата на урока по френски и информация за проведените мероприятия за честване живота на Шекспир по повод 400 годишнината от смъртта му, която отбелязваме през 2016г.
Лично учителско електронно портфолио поддържа Дина Кирилова. Няма други последователи в тази област. Но за сметка на това всички старши учители разработиха план за своето развитие и работиха през втория срок по него.
Няколко ученика от 8 клас изработиха портфолио във вид на уеб сайт. Много се надявах, че методическото направление на класните ръководители ще засили работата си в тази посока, защото ученическо портфолио се изготвя с подкрепата на класния ръководител, като той контролира тази дейност през учебната година. Този метод е полезен за мотивиране на ученика, но и за отчитане на неговия напредък в 4те или 5те години на обучение в гимназията. Изготвянето му ще е особено полезно за педагогическата характеристика на всеки един ученик. Необходимо е да се работи в тази насока, но за това е необходимо и желанието на класните ръководители да използват в своята работа този инструмент.
Като елемент от повишаване на квалификацията на учителите от гимназията трябва да посочим работата на учителите по различни проекти. В проект "Заедно можем"” по „Еразъм +” Стратегически партньорства между училища в мобилности участваха 6 педагогически специалисти. В проект „Към предприемачество и инициативност“ в мобилност участва един педагог. Има още какво да направим за споделяне на опита, придобит по време на мобилности в педагогическия колектив.
През настоящата учебна година, участвахме в проект MARCH / MAke science Real in sCHools/ с пилотна дейност която представлява букет от дейности, реализирни в последните години по повод деня на Земята и съществува реална възможност, един учител да представи нашия опит през ноември в Лондон.
Участието на учители в различни конкурси и конференции също допринася за повишаване квалификацията на учителите. През изминалата учебна година Пантелеева и Катя Петкова участваха в конкурс за приобщаващи практики.
През изминалата учебна година, с цел повишаване квалификацията и подобряване на уменията на учителите да прилагат ИКТ в учебния час бе разработен проект за учителска мобилност по програма Еразъм+, който е класиран като първа резерва. Има шанс, при положение че в НА останат средства, проектът да получи финансиране до м.ноември.
Разработени бяха 2 проекта за ученическа мобилност програма Еразъм+ КА1 за които имаме финансиране и 5 по КА2, за 2 от тях училището е координатор а за останалите партньор. Резултат дали те ще бъдат одобрени ще получим през лятото.
Какво не беше изпълнено от обсъждания в момента план.
1. Не бяха използвани напълно възможностите на методическия кабинет за ефективна работа. В него тази учебна година не са постъпили методически материали От наличните ефективно се използват магическите карти в часовете по предприемачество.
2. Не бе проведен семинар на тема „Как да създадем условия за изява на учениците с таланти, способности и интереси в олимпиади и състезания по професиите. Споделяне на опит от МО Обществени науки и ГО, Икономика и Аграрни науки.
3.Всяка година планираме да проведем среща с учители от друга професионална гимназия в съседска страна, но това не се случва по обективни причини. Може би това трябва да отпадне за следващата учебна година.
Като заключение, за да бъдем устойчив, приобщаващ учениците педагогически колектив, с професионални умения и желание за промяна, там където е необходимо, ние трябва да продължим да се усъвършенстваме, да се опитваме позитивно да комуникираме помежду си. Трябва да търсим нови начини за собствена мотивация и личностно развитие. Следвайки традициите, ние ще можем заедно да въвеждаме новости в преподаването и така ще постигнем по-добро управление на знанието – своето и на нашите ученици.