Превод

събота, 10 декември 2011 г.

Иновативни практики в образованието


Доклад, представен на конференция "Иновационни практики в образованието"
ЮЗУ "Неофит Рилски", Благоевград, 9-10 декември 2011 година


 тема : Екипната работа – гарант за качествено професионално образование
Автор :   Емил Иванов Терзийски, директор на ЗПГ
Съавтор:             Дина Лозанова Кириловаглавен учител по информатика и ИТ
Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ гр.Сандански
Настоящият доклад представя как екипната работа  в Земеделска професионална гимназия „Климент Тимирязев“ Сандански, помага за  умело съчетаване на  добри практики с  иновации в образователния процес. . В него   са показани добри практики и иновации през учебната 2010-2011 година..

Ключови думи: екип, иновация, добра практика, проект.
The present report shows how the teamwork in Professional  Agricultural School ". Kliment Timiryazev." - town of Sandanski, successfully helps combining innovation with the best practice in education. It presents good practice and innovations in the school year 2010-2011.
Keywords: team, innovation, good practice, project.
ЗПГ „Климент Тимирязев“ е гимназия с 55 годишен опит, която с усилена работа и инициативност успя да изпъкне сред пъстрото разнообразие от професионални гимназии и да си изгради авторитет на училище, провеждащо иновативно професионално обучение.  За да бъде  постигнато всичко това - добро качество и ефективност на обучението,  учителския колектив в гимназията  работи  за една, единствена  цел – професионалната реализация на нашите възпитаници. Обединени от тази цел, учителите и учениците в ЗПГ   умело съчетават стари и известни приоми от дългогодишния опит с нововъведения и иновации.
В по-конкректен аспект ние използваме натрупания опит от :
1.                  Работа по ОП „Развитие на човешките ресурси“ – програмни схеми „Да направим училището привлекателно за младите хора“  и „Ученически и студентски практики“.
Училището ни успешно реализира по 2 проекта от всяка схема. По първата,  „ Да направим училището привлекателно за младите хора“  с добре сформирани екипи за управление на проекти като Средношколски Център „Младежка активност“ и „Учене чрез правене“ ние успяхме да включим в извънкласна дейност последните 2 учебни години повече от 1400 ученика. Дейностите и по двата проекта привлякоха интереса на учениците и на обществеността в Сандански. За реализирането им бяха използвани нестандартни подходи. Водещата идея, да се преодолее пасивността на учениците, даде добър резултат. Учениците се  забавляваха, работейки в различни клубове по интереси,  разширяваха своите знания и компетентности. Дейността „Училищен парламент” бе продължена с участието ни в програма „Посещения и мултиплициране на общественото мнение”. Така през юни 34 ученика и 4 учителя посетиха Брюксел и Европейския парламент. Така  те се запознаха с дейността му и натрупаха опит как по-добре да организират работата си в Училищния парламент. Дейностите  като „Тиин-комеди“,  Тийн-синема, ученическите компании, спортни клубове и други, работят и днес и са желани форми на извънкласна дейнст защото дават добра възможност  за изява. По втората схема „Ученически и студентски практики“ заложихме на доброто партньорство с туристическия бизнес в града. В двата проекта „Заедно за по-можещи специалисти“ част 1 и част 2 успяхме да проведем в реална работна среда допълнително професионално обучение на 159 ученика. Това обучение предостави на учениците нови възможности за осмисляне  на тяхното  свободно  време и подпомогна туристическия бизнес в общината. Ползите от двата проекта са 240 часа прекарани заедно – ученици, наставници и учители, натрупан опит за работа в реална работна среда, разработени индивидуални задания за всяка професия, умения за работа в екип и възможност за упражняване на други професии в хотелския бизнес, различни от изучаваната. Явно е, че изпълнението на подобни съвместни дейности с представителите на туристическия бизнес помага много за създаване на съответствие между кадрите, които подготвя образователната система и потребностите на туристическата индустрия и ние ще продължим това добро партньорство.
  1. Международно сътрудничество – това е десет годишна практика, започнала с контакти с Македония и Франция.
През последните две учебни години  73 ученика и  26 учителя  участваха в дейности извън страната ни по  програма „Учене през целия живот“  Коменски и Леонардо да Винчи. Работата ни по проект „Моето училище е моят дом“ – получил сертификат за качествено  изпълнение и „Границите и как да ги преодолеем“, изпълнявани по секторна  Коменски и „Моята професия –моят мост към света“ по реализиран по секторна програма Леонардо да Винчи ни дадоха възможност да приложим различни методи от други страни в нашата педагогическа работа като:
·         начин за организиране на чуждоезиково обучение, в което разделянето на класа на групи е на базата на постигнат успех и след определен период от време ученикът има възможност да смени групата си;
·         начини за организиране на местни инициативи за протести, свързани с екологията;
·         начини за естетизиране на учебната среда;
·         начини за развиване на потенциала на ученика;
·         взаимодействие между учител, ученик и родител;
·         техники за борба с агресията ;
·         опит в организиране и провеждане на професионалното обучение и т.н.
Позовавайки се на опита, получен от 55 годишното професионално образование, екипът на Земеделска гимназия се опитва в своята работа да използва нови методи, да прави промени. Като иновационни можем да посочим следните методи и дейности, проведени през изминалата учебна година:
1.      Организиране и провеждане на Панаир на професионалното образование.
Обхват : Всички ученици
Област на иновацията:Управление на учебния процес
Същност  Родители и ученици от община Сандански в предварително определен ден, включен в план-мероприятията за празника на гр. Сандански, бяха поканени на площада и имаха възможност да  се запознаят не само със съответната професия, но и да опитат  продукти,  изработени от самите ученици. На панаира бяха показани и извънкласни дейности като работата на клуб „Леб и вино“, клуб по „Спортна стрелба“. Учениците от професия туризъм представиха спектакъл, посветен на Спартак, патрон на град Сандански, който е роден и живял по нашите земи.
Ефект от иновацията: Популяризиране на професиите. Възможност за изява на учениците. Осъществяване на успешен прием в гимназията през учебната 2011/2012 год.
2.      Усъвършенстване на системата за вътрешна квалификация в гимназията.
Обхват : всички педагогически кадри
Област на иновацията: Повишаване квалификацията на учителите.
Същност Усъвършенстването на системата за вътрешна квалификация в ЗПГ се състои в:
·         Разработване на учителско портфолио – от всеки старши учител;
·         Разработка на електронно портфолио за квалификационната и методическа работа под форма на сайт http://zpg-headteacher.comuf.com/
·         Провеждане на открити уроци, предварително разработени в МО
·         Въвеждане на вътрешни правила за диференцирано обучение по Английски език в 9тите класове
·         Провеждане на вътрешно обучение и педагогигески практикуми  по актуални теми като : Умения за учене или как да ги развием; Проектът - средство за осъществяване на междупредметните връзки; Възможностите на информационните технологии при диагностициране постиженията на учениците, чрез стандартизирани дидактически тестове;
·         Използване възможностите на изнесеното обучение за сплотяване на колектива – проведен курс с участие на 39 учителя в НОИД гр. Банкя на тема „Взаимодействие между учители и родители“ и курс в Катарино, на който беше разгледана стратегия „Европа 2020“ и темите „Използване на Web платформа за методическа работа и взаимодействие с учениците“, „Взаимодействие с класните ръководители“ и „Работа с училищна документация“.
Ефект от иновацията Подобряване качеството на учителския труд, изграждане на банка съдържаща добри практики и методи на преподаване, която може да бъде използвана от всеки / в училище, в страната/, по-мотивиран и  по-сплотен колектив.
3.      Естетизирана на учебната среда
Обхват : 8 паралелки от училището
Област на иновацията: Гражданско образование
Същност Комисията по Естетизиране на учебната среда обяви конкурс „Моята класна стая – моят дом“ със състезателен характер. В него се включиха 8 паралелки . Заедно с класните си ръководители и преподавателя, отговарящ  за кабинета  със свои средства и най-вече труд реновираха 8 кабинета.
Ефект от иновацията Подобряване състоянието на материалната база, създаване на по-приятна среда за учене, възпитаване в дух на отговорност, инициативност и гражданска позиция.
4.      Използване метода  на проекта в учебните часове по биология и география.
Обхват : 8  и 9 класове
Област на иновацията: Междупредметни връзки – биология, география и ИТ
Същност Използвайки метода  на проекта в часовете по биология и география учениците разработиха презентации, постери, есета, свързвайки ги с темата „Чиста вода за всеки“ и Нашата планета – Наш дом- Земя за всички. Дискусиите излязоха извън рамките на часовете. Големият интерес към темите и желанието за по-голяма публичност и споделяне доведоха до провеждането на 2 училищни състезания.
Ефект от иновацията Проведени 2 училищни състезания, посветени на 22 март – деня на водата и 22 – ден на земята. Възможност за изява на учениците. Умело осъществяване на междупредметни връзки, формиране на екологична култура. Повишаване на ИКТ уменията.
5.      Оценяване на практическите умения и компетентности.
Обхват : Ученици, обучавани по специалност Цветарство .
Област на иновацията: Методи на оценяване.
Същност Въвеждане на нов подход при оценяването на практически изпит по професия Цветарство. Към рецензията на преподавателя се прикрепват графични изображения на продукта, създаден от ученика.
Ефект от иновацията  Възможност работата на ученика да бъде съхранена за по-дълъг период от време , оценката е мотивирана и подкрепена с доказателства.
6.      Ден на здравословното хранене
Обхват : Ученици от професии Хлебар-слдакар,  Готвач, Сервитьор и техните учители по професионална подготовка. Потребители са всички ученици от гимназията.
Област на иновацията: Интерактивност
Същност Провеждане на ден на здравословното хранене -  кампания за популяризиране на воденето на здравословен живот. Учениците от специалностите, свързани с храненето представиха ползите от този живот, показаха последствията и предложиха на вниманието на всички да опитат здравословни храни, приготвени от тях. 
Ефект от иновацията  Възможност всеки ученик да провери своя индекс на телесна маса.  Възможност за дегустация на сладкиши  с овесно брашно. Провокиране на ученика да започне да води здравословен живот и да опита здравословни храни, продукт на наши ученици,. Създаден  информационен кът за здраве в училищния стол.
Много от формите на работа в ЗПГ не намериха място в това изложение.  Но те и всичко споменато до сега ни правят един добър екип, който  умело съчетаване на иновацията с добрия опит. Добрата екипна работа ни превърна в  търсено училище. То е мястото, където учители и на ученици имат поле за изява и личностно развитие..[i]


[i] Използвана литература и информационни източници:[i]
  1. проф. д-р Балкански П., ст.ас. Шехова М., Джиголова Д., Интерактивни методи на обучение и управление, Просвета, РИО-Благоевград, Междууниверситетски Институт по мениджмънт на образованието ИнтерАула, 2010 година
  2. проф. д-р Стефанова, М.,Учителското портфолио – иновационна техника за диференцирано оценяване на качеството на учителската дейност. – Управление на средното образование, 2006,
  3. Д-р Хелън Барет, E-Portfolios for Learning,   Вашингтон, САЩ, http://blog.helenbarrett.org/http://blog.helenbarrett.org/
  4. Малинка Иванова, Добрите практики при разработване и внедряване на еПортфолио,  07 октомври 2008, поместено  в
  5. http://cio.bg/2083_dobrite_praktiki_pri_razrabotvane_i_vnedryavane_na_eportfolio
  6. Nathan William Scott: Teaching Portfolio (n.d.) Retrieved 6th February 2010 from


понеделник, 5 декември 2011 г.

Интерактивна дъска


41 учителя от Земеделска професионална  гимназия, гр.Сандански преминаха обучение за работа с интерактивна дъска. Учителите получиха умения да управляват новите придобивки в училището като същевременно с това се забавляваха. Всички участници успешно издържаха изпита и получиха сертификат за това.
Лекторите Ивайло Иванов и Пламен Петров, автори на няколко учебника по информатика и информационни технологии, заинтригуваха учителите- участници в курса  като им показаха реални примери за интерактивно използване на дъската в уроците по английски език, математика, география, биология и история. 
Освен с функционалните възможности на новите придобивки, учителите работиха със следните софтуерни продукти:
FreeClass 
Qwizdom WizTeach.






неделя, 20 ноември 2011 г.

Есенен научно - образователен форум 18-20 ноември 2011

Учителят : призвание, компетентност , призвание



Екип от Емил Терзийски, директор и Дина Кирилова, главен учител на Земеделска професионална гимназия, гр. Сандански взеха участие в есенния научно-образователен форум  в Департамента за информация и усъвършенстване на учители към    СУ „Св. Климент Охридски” , гр. София.
На него те представиха иновативната практика с доклад на тема "портфолиото – средство за повишаване на професионалната компетентност на учителя".
 Смисълът на форума бе са се  обменят добри практики, свързани със състоянието и перспективите в дейността на учителя професионалист в контекста на  трите аспекта на темата на форума:
призвание – с референция към осъзнатия развиван потенциал/предразположение за упражняване на учителската професия;
компетентност – разбирана като сравнително завършен комплекс от способности и качества – основа на професионалната реализация и развитие;
признание – остойностяване (чрез придаване на измеримост, съответно – и измерване) на професионализма. 
Изнесеният доклад представя системата за вътрешна квалификация в ЗПГ Сандански, основана на използването на иновационни технологии паралелно с традиционни квалификационни практики. В нея са включени   различни дейности - открити  уроци  , планиране, разработване на програми, вътрешни правила, анализи и методически материали, вътрешно квалификационни семинари и практикуми. Сайтът на главния учител, достъпен на адрес  http://zpg-headteacher.comuf.com  е електронното портфолио на системата за квалификация и методическа работа в гимназията, в която от 61 педагога  41 са старши учители. Всеки старши учител използва своето   портфолио, за да  планира собственото си развитие,  да анализира постигнатото и да оцени работа си.
Докладът  посочва  бъдещите намерения за работа като използване на Web платформи за изготвяне на електронно портфолио на методическите обединения и учители, използването на Wiki педагогиката за сътрудничество между учител и ученик.




Достъп до всички доклади можете да имате   тук

Заключителната декларация на форума е достъпна на: http://www.diuu.bg/Esenen_forum/Esenen_forum_Zakljuchitelna_deklaracia.pdf

Portfolio – An improvement device for  professional competence/qualification of the teacher

The official current report submit a system of internal qualification/training applied within the Agricultural Professional High School,  Sandanski. It h is based on the use of innovative technologies with the traditional qualification/training practices The system  includes different activities, such as, open lessons, planning, program development, internal rules system setup, analyses, and methodical materials, internal qualification seminars and practicum.  The head teacher’s  website is accessible on http://zpg-headteacher.comuf.com. This is an on-line portfolio of the qualification system and methodical work at the High school, where 41 out of the total of 61 teachers are teachers. Each senior teacher uses his portfolio to plan his personal development, and to analyze what ha already been achieved and to self-asses own work.
The report points the future work intentions, such as using Web platforms to build-up a virtual portfolio of the methodical  unions and teachers, the use of the Wiki pedagogy about for cooperation between the teacher and the student.




понеделник, 14 ноември 2011 г.


Разработка на нов проект

В периода от 10 до 13 ноември Земеделската професионална гимназия бе домакин на работна среща за подготовка на нов проект  по програма  „Учене през целия живот“  секторна програма Леонардо да Винчи, Партньорства.
 Главната цел на проекта, в който ще участват аграрни училища от  6 страни – Холандия, Полша, Норвегия, Румъния , Италия и България е свързана с обучението по аграрните професии. Учителите от партньорските страни  бяха единодушни, че новият  проект  трябва да помага за по-добра мотивация на учениците и  да подобрява качеството на  професионалното  обучение. Формирането на  повече практически   умения ще бъде на  фокус на дейностите по проекта .  
По време на срещата бяха уточнени темите за работа по време на мобилност  във всяка страна и крайните продукти на проекта.  Споделяйки  добри практики, партньорите  ще търсят решения за доближаване на квалификационните си  системи до европейската.
Проектът ще използва ИКТ за комуникация и ще разработва  нови методи на преподаване .  За това говори и осъщественото виртуално участие на учители от Италия и Румъния, които не успяха да пристигнат в Сандански. 
По  време на визитата  гостите успяха да посетят Рупите, Роженски манастир и Мелник, където дегустираха червено вино, произведено в нашия район.








Роженски манастир
Дегустация на вино в Кордопулова къща

петък, 28 октомври 2011 г.

Национална конференция - Квалификация 2011 , гр. Ловеч

Земеделска професионална гимназия представи на конференцията своя опит в изграждане на портфолио на педагогическия специалист.
Темата се хареса и донесе много покани от различни региони на страната. Поканите са свързани с популяризиране на добрата практика.

Презентация на тема 








неделя, 2 октомври 2011 г.

Училището - желана територия на ученика



Националният конкурс "Училището - желана територия за ученика "  приключи на 1 октомври в парк хотел "Витоша". 


На финалния етап на конкурса, който се провежда по национална програма на МОМН "Квалификация"  бяха допуснати 43 доклада, разпределени в 3 тематични направления. 
1.Педагогически иновационни методи и технологии за формиране на ключови компетентности.
2. Гражданско образование, извънкласна и клубна дейност, превенция на агресията и насилието в училище.
3. Иновационни подходи в училищния мениджър.



Моето участие се състоеше в представяне на добра иновативна практика в третото направление. Темата, която получи второ място в посочената категория, се отнася за системата за квалификация и методическа работа в Земеделска професионална гимназия "Климент Тимирязев", гр.Сандански. Радвам се, че беше отчетено нашето ефективно използване на иновационни технологии паралелно с традиционни квалификационни практики. Сайтът на главния учител, достъпен на адрес http://dina_kirilova.byethost7.com, който е електронното портфолио на системата за квалификация и методическа работа в гимназията, бе популяризиран сред учителската гилдия и се надавам и други училища или конкретни педагози да използват нашата добра практика, за да постигат по-високи резултати, да планират по добре собствено си развитие и развитието на училището.
Надявам се, добрата практика да помогне на директорите на училища по-лесно и качествено да извършват диагностика на пригодност на своя персонал и по-умело да използват учителското портфолио за  да стимулират силните страни на учителя и да ги подпомага там където е необходимо.
Надявам се, нашите бъдещи намерения за работа да бъдат осъществени. Използването на различни Web платформи за изготвяне на електронно портфолио и прилагането на Wiki педагогиката в нашата страна трябва да станат важен инструмент в нашата педагогическа работа, в сътрудничеството между самите нас и нашите ученици.










четвъртък, 1 септември 2011 г.

Работен семинар

В периода 9-10 септември учителския колектив на Земеделската гимназия ще участва в семинар в хотел Катарино. Изнесеното обучение освен, че ще помогне за квалификацията на учителите, ще даде възможност за сплотяване на колектива.
Това е планът на семинара.

Дата
Час
Тема
Водещ семинара
09.09.2011
14:30-15:15
Водене на задължителна учебна документация
Емил Терзийски
Ваня Гоцева
15:20- 16:00
Взаимодействие с класните ръоводители
Емил Терзийски
Емилия Карамфилкова
16:00 – 16:30
Кафе пауза

16:30 – 17:20
Използване на Web платформа за методическа работа и взаимодействие с учениците
Дина Кирилова
17:25 – 18:30
Дискусия по темите
Емил Терзийски
Емилия Карамфилкова
10.09.2011
9:00 – 12:00
Спортни игри и групов релакс
Синдикални лидери



петък, 8 юли 2011 г.

Признание

Нашето училище получи едно заслужено признание по време на проведените от ЦРЧР  Дни на Коменски в Созопол 05-06 юли 2011. Сертификат и плакет за цялостно качествено изпълнение  получи проект "Моето училище е моят дом" , приключил 2010 година.
Ценният приз украси фоайето на Земеделската гимназия.
Всичко това е едно ново предизвикателство да продължим работата си в тази насока.



четвъртък, 14 април 2011 г.

Проектът - свързващо звено между предучилищното и професионалното образование

Резюме
Настоящият доклад представя практическата работа между две различни образователни институции – детската градина и професионалното училище. Самата работа е  свързана с провеждане на едно проучване за „Сиренцето“, което в конкретния случай е символ  на  стремежите на хората и различните начини,  с които те достигат целта на  живота си и решават своите проблеми. Децата от подготвителната група  участват в проекта, изпълнявайки ролята на малкия коментатор. Ученици от земеделската гимназия, професия „Организатор на туроператорска и агентска дейност“, подтикнати от желанието да помогнат на хората да се справят с различни ситуации в живота, и да повишат техния дух и мотивация, подготвят и впоследствие  провеждат  интервю с групата в самата детска градина . Заснемат  го с видеокамера. В цялата ситуация децата се чувстват значими, избрани, знаещи, но и доста притеснени. Те ни изненадват със своите спонтанни и нестандартни коментари  и с желанието си по-скоро да гледат изработения  от техните нови приятели видеоклип. По време на прожекцията са спокойни, техните коментари са по-дълги и по-философски. Всички те са много любопитни как е правено филмчето и как са сложени специалните анимирани ефекти в него. Горят от желание те самите да се научат да заснемат различни ситуации вкъщи, в детската градина. Всички се сещат за най-смешните видеоклипове, които са гледали. Поставено е едно ново начало – едно дълготрайно партньорство между малки и големи деца, в което големите деца  са медиатори на информационните технологии. Те показват на малките, че компютърът не е само средство за игра  и помагат за  разширяване  на комуникативните умения и желание за изследователска дейност и у двете страни. Изпълнявайки ролята на аниматори,  средношколците също се  чувстват значими, учат се  да общуват  с малчуганите, натрупват  практически опит за работа с деца като  „аниматори“  и по  този начин работят за своето професионално усъвършенстване.
Самият проект и неговата реализация издигат  престижа на двете учебни заведения и на учителите,  защото те използват в своята работа иновативни техники за нетрадиционно учене. Продуктът,  получен от съвместната дейност, носи  емоционален заряд  в семействата на участниците  и им помага да се справят по-успешно в различни ситуации в живота.
Изложение/ Планиране и реализация/:
Животът ни в 21 век е свързан с икономическата криза  и с провежданите  реформи  в образователната система, произтичащи от Лисабонската стратегия за учене. Реформите днес обхващат всички звена на образователната система :  предучилищно, начално, средно и висше образование. А икономиката се развива с динамика, основана на знанието,  в условия на конкурентоспособност , креативност и иновативност.  И който е предприемчив, той е успешен.
Нашият народ все още не е свикнал на необходимостта бързо и своевременно да се приспособява към новите условия. Мотивацията на много от хората не е на добро ниво или напълно липсва, а това ги поставя в не толкова добра позиция, за да се   реализират успешно на пазара на труда. Техният жизнен статус не е на необходимото ниво.  Българското семейство става все по-апатично, в много случаи отчаяно или погълнато  да печели пари за насъщния. То се превръща в семейство с проблеми и поради това възпитанието на децата остава на заден план. Това се вижда много добре в горния курс на обучение, където се забелязва липсата на мотивация за учене у децата. И все по-често учителите от средния курс използват израза „Липсват им първите седем години“,  с който диагностират положението, в което се намира една част от нашия народ.
Предпоставка за осъществяването на този  проект между двете обучаващи организации е мултимедийната разработка на ученичка от ЗПГ с наименование „Кой ми взе сиренцето?“. В  разработката,  заедно с интерактивен преразказ  на притчата на доктор Спенсър Джонсън, се показва колко е пагубно чакането, апатичността и нерешителността и какво трябва да правим, за да постигнем успех . Героите в притчата  са разделени на две групи –група мишки, които чакат любимото „сиренце“  наготово и  друга  – които го търсят усилено и правят всичко възможно, за да го намерят. Прави се паралел между героите от произведението и хората, проучва се какво правят те, за да намерят своето сиренце.  Участието на децата от ЦДГ „Дора Габе“ се състои в провеждането на  дискусия „малкият коментар“ на тема „Сиренцето – неговата полезност и начините да го получим“. Въпросите и темата на малкия коментар са съобразени с начина на мислене на малчуганите и  са съгласувани с детския педагог, Любов Шарина. Децата не са запознати предварително с тях, те знаят само името  на темата.  За да се избегне притеснението и да се адаптират по-лесно в новата ситуация, се използва любимото килимче, децата правят релаксиращи, отпускащи упражнения и заемат местата си на вълшебното килимче. Всички са ентусиазирани и искат да дадат своя отговор. Те  са различни и ни впечатляват със своята прозорливост – децата обичат сиренце, защото знаят, че то е полезно. Знаят колко е добре да го консумират, за да имат бели ,  здрави зъбки  и силни мускули. Знаят,че то е продукт, богат на витамини.
По време на дискусията има елемент на изненада, а тя е свързана  с поставяне на провокиращия въпрос „В моя хладилник няма сиренце – кой го е взел, как мога да намеря ново сиренце?” Изненадата прави отговорите интересни.  Децата знаят къде се продава продуктът, знаят, че за да се купи, трябват пари. Знаят за възможността техните родители да ги получат като използват банкомат.  
Децата са впечатлени от индивидуалните въпроси към тях и това,  че разговорът с тях се заснема с видеокамера. Обясняваме им, че записът трябва да се обработи, да се монтира филмчето и чак тогава да се гледа на компютър. Децата ни показват единствения компютър,  на който можем заедно да гледаме готовото филмче. Показват ни как играят и рисуват с него.  Те ни изпращат със заръка да направим монтажа на филмчето и да го гледаме заедно. Запътват се към столовата, където ще похапнат / чиста случайност/ тутманик със сиренце.
Срещаме се отново, вече стари познати. Този път децата са наблюдатели. Те се виждат на екрана  как говорят, как изглеждат.
Настава тишина, детските очички са вперени в екрана и всеки търси себе си. С голям интерес децата чуват своите коментари като истински актьори. Те започват да коментират първо себе си, после и изказванията на своите другарчета. Получава се една нова дискусия  по темата, по-осъзната и разширена. Коментират се любими ястия със сирене, приготвени от мама и баба.  Всички са доволни и всички желаят да направим друга дискусия.  Изводът от проведените дейности е, че използването на ИТК в най-голяма сила спомага за мисловната дейност и развива логическото мислене. Въпреки  малкия опит, който имат децата в предучилищна възраст, те умеят да достигнат до причинно- следствени връзки, провокирани от използването на аудиовизуална техника.
Разбираме се пак да се видим и този път да проведем практическо занятие, в което да покажем на децата как се правят компютърни анимации и как можем да направим колажи с нашите общи снимки.
Учебни резулатати:
За възпитаниците на1 ОДЗ  „Дора Габе“:
  1. Създаване на нови социални контакти и разбиране за света 
Продукт - интерактивен филм, резултат от проеектните дейности
  1. Ефективно общуване
  2. Изграждане на добри комуникативни компетентности
  3. Нови познания за приложението на информационните технологии, свързани с обработка на изображения и видео
  4. Поставяне начало на професионалното ориентиране и запознаване с професиите, изучавани в ЗПГ
За техните родители:
  1. Чувство на задоволство от участието на детето в проекта
  2. Създадени предпоставки за смислено използване на компютъра вкъщи , намаляване на желанието на детето да играе безсмислени компютърни игри
  3. Повишаване авторитета на детското заведение 
За учениците от ЗПГ, изучаващи професията „Организатор на туристическа агентска дейност:
  1. Възможност за упражняване на професията „Аниматор“ в реални условия
  2. Нови умения при провеждане и презентиране на резултати  от изследвания
  3. По-добри ИТК умения
  4. По-добра мотивация за по-нататъшно учене
 За двата педагогически колектива:
- Възможност за усвояване и прилагане на нови педагогически техники по време на нетрадиционно учене
- Усвояване на компетентности, които правят обучението в детското и учебното заведение атрактивно
- Повишаване на изследователския интерес и желание за използване на подобен съвместен проект в бъдеще, свързан с развиване на ИТК на децата и учениците
-   Издигане авторитета на учебните заведения сред обществото
За успеха на проекта допринася и полученият краен резултат -  интерактивният филм „Моето сиренце, когато съм на 5“, който представлява един  уникален творчески продукт. Той спомага за добра информираност на родителя . В него са съхранени мислите и начините,  по които комуникира малкото дете. Като го предоставяме  на всяко семейство,  ние   вярваме , че така интересът на родителя към успехите на детето ще продължи  и в следващите етапи на неговото обучение.
Оценка на проекта
Постигнатото хармонично допълване между двете учебни заведения и възможността той да бъде продължен в бъдеще, слага началото на изграждане на отворена образователна среда, в която средношколците ще бъдат фасилитатори  на малчуганите със своя авторитет и умения за използване на ИТК техника. В тази среда децата ще получат нови социални умения и по-лесно ще усвоят асоциативното мислене и ще подобрят своята езикова култура.
 Използването на метода на проекта като свързващо звено между големи и малки, дава възможност обучението да  се извършва чрез активна дейност на ученика и в съответствие с неговите лични интереси и потребности. А това, че той,  ученикът, има възможност да ги адаптира така, че да заинтригува по-малки от него деца,  го прави зрял и формира у него умения да решава реални житейски проблеми. Участието на децата не е толкова самостоятелно, но  те се водят умело от своите по-големи приятели. С тях заедно  развиват познавателни навици и умения за ориентация в информационното пространство. Разбира се,  всичко това става под умелото ръководство на педагозите от двете институции и поставя едно ново начало за развитие на интерактивни педагогически практики, приложими в групи от различен възрастов състав.
Методът на проекта не е заместител на традиционното обучение. В него обаче работата на преподавателя е по-креативна и в някои случаи интуитивна. Благодарение на въвеждането му, традиционното учене се допълва и разширява, превръща се в творческо и полезно. Ученето с използване на интерактивния метод на проекта представлява една чудесна възможност за експериментално учене, в което се стимулират комуникациите и взаимодействието. Създава се нова среда за социализиране и въздействие.
Затова ние смятаме, че предложеният  от нас проект и неговото адаптирано прилагане в други образователни организации, ще допринесе по-лесно да се преодолее инертността и безболезнено да бъде  извършена реформата в образованието. Смятаме,  че използавйки стари и известни приоми по-нов начин, те  ще разнообразят и направят училището привлекателно и  любимо място за детето и ученика.
Използвана литература:
  1. проф. д-р Балкански П., ст.ас. Шехова М., Джиголова Д., Интерактивни методи на обучение и управление, Просвета, РИО-Благоевград, Междууниверситетски Институт по мениджмънт на образованието ИнтерАула, 2010 година
  2. Тоцкова Я, Кожухарова П.,Разработване и управление на образователни проекти, Сиела, София 2008
  3. http://bglog.net/preduchilishtnapedagogika/- Веб блог „Предучилищна педагогика“.
  4. Списание „Дом, дете, детска градина“,  Образование, 2005-2010 година

сряда, 30 март 2011 г.

Умения за учене

Материал, разглеждан на Педагогически съвет в Земеделска професионална гимназия "Климент Аркадиевич Тимирзязев" гр.Сандански.
http://issuu.com/diloki/docs/ucheneПубликуване

петък, 18 март 2011 г.

Състезание по професии

http://www.youtube.com/watch?v=8qKOvKdKUVA

Състезание по професия "Готвач", Сервитьор-барман, Хлебар-сладкар в Земеделската гимназия - 21 януари 2011 година
Професия "Готвач" - 6 участници от 10 и 11 клас
първо място: Йордан Альошев Макенджиев и Мартин Димитров Кайтазов- 11 клас
второ място: Катя Илиева Цурева - 10 клас
Професия "Хлебар - сладкар" - 4 участника
първо място : Севджана Николо
рофесия "Хлебар - сладкар" - 4 участника
първо място : Севджана Николова Кръстева - 12 клас
второ място : Йорданка Николаева Янечева - 11 клас
трето място : Борис Димитров Андонов и Теодора Георгиева Янакиева
професия "Сервитьор - барман" - 2 участника
първо място: Джоана Бориславова Карпузова
второ място: Милена Димитрова Ивановава 
Кръстева - 12 клас
второ място : Йорданка Николаева Янечева - 11 клас
трето място : Борис Димитров Андонов и Теодора Георгиева Янакиева
професия "Сервитьор - барман" - 2 участника
първо място: Джоана Бориславова Карпузова
второ място: Милена Димитрова Иванова




Ученици, който ще представляват гимназията на Националното състезание по Цветрарство 2011г.
Първенци 
Криси Пламенова Краликова 
Маринела Димитрова Котева 
София Пламенова Гетова 

Училищно състезание по цветарство